Longitudinal study on the factors that form the "zest for life" of junior high school students and the investigation of their life experiences based on salutogenesis
Project/Area Number |
17K01798
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Applied health science
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Omiya Tomoko 筑波大学, 医学医療系, 准教授 (90589607)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 喜比古 日本福祉大学, 社会福祉学部, 教授 (10174666)
戸ヶ里 泰典 放送大学, 教養学部, 教授 (20509525)
高田 ゆり子 筑波大学, 医学医療系(名誉教授), 名誉教授 (90336660)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | Sense of Coherence / 健康生成論 / 中学生 / ストレス対処 / 思春期 / 親子 / 縦断研究 / 家族 / 母親 / コロナ前後 / 生きる力 / 学校所属感 / 家庭 / Sense of coherence / 精神健康 / ASD / 学校保健 / 縦断 / 発達障害 / 地域と家族 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted a longitudinal study to clarify changes in junior high school students' SOC, or stress coping skills. The results showed that (1) there was little correlation between SOC of mothers and adolescent junior high school students, and (2) SOC changed during the junior high school years. In addition, while SOC was higher after the pandemic compared to before, SOC remained lower for approximately 40% of the students and has not recovered. The major influences on adolescent students' SOC scores and changes in SOC were relationships with friends and teachers at school and club activities and "sense of school belonging" rather than family relationships or events at home. In the midst of a pandemic, a sense of place and significance (one of the subscales that make up the SOC) should be fostered, especially at school.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中学生のストレス対処力SOCについて、我が国では学校での出来事や人間関係がその高低及び変化に関連していることが明らかになった。これは換言すれば、家庭でSOCを育む要素が豊富でなくても、学校において代償することが可能であるとも言えよう。また、パンデミック前後のSOCの変化からは、全体としてのスコアは上昇したが、下降した群が一定数おり、分析からやはり学校での生活経験が大きく影響することが示された。下位尺度の分析から、コロナに翻弄された自分たちの経験を意味づけることができていないことが明らかになり、「コロナだからできたこと」に焦点を当てるなどして、学校生活を意味づけていくことが重要である。
|
Report
(6 results)
Research Products
(9 results)