• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Longitudinal survey on school bullying and absenteeism

Research Project

Project/Area Number 17K01893
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionHamamatsu University School of Medicine

Principal Investigator

Nishimura Tomoko  浜松医科大学, 子どものこころの発達研究センター, 特任講師 (30773791)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 武井 教使  浜松医科大学, 子どものこころの発達研究センター, 教授 (80206937)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords学校風土 / いじめ / 子どもみんなプロジェクト / 項目反応理論 / 日本学校風土尺度 / 短縮版 / 情動行動 / 不登校 / 学校 / 縦断研究 / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

A favorable school climate has been reported to decrease students’ problematic behavior and improve academic achievement. Various approaches that focus on improving school climate exist in Western countries; however, the construct of “school climate” is not yet established in Japan. Additionally, no other existing measures available in Japan have been tested for the psychometric property of the scale. In this study, we developed a Japan Ijime Scale (JaIS) that measure bullying related behavior (victimization, witnessing, and perpetration) in elementary and junior high school students, and confirmed the reliability and validity. We also developed a Japan School Climate Inventory (JaSC) consisting of 32 items and a shortened version to measure students’ perception of school climate. In addition, we selected five important items that can measure students' perception of school climate with a certain level of measurement precision.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国におけるいじめ認知件数に関する調査は、あくまでも教員が認知する件数であり、社会情勢によって件数が大きく変化することが課題であった。信頼性と妥当性が確認されたいじめ尺度を用いることで、いじめの実態を明らかにし、経年変化を追跡することが可能になると考えられる。また学校風土の測定についても、児童生徒個人レベル、または学校レベルで経年変化を調査するだけでなく、児童生徒の性別、小中学校の校種、地域によらず、その得点を比較することが可能になると考えられる。すべての児童生徒に対して良い学校風土を提供する取り組みによって、いじめや不登校といった問題に予防的に働きかけることが可能になると期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2017 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本学校風土尺度(Japan School Climate inventory: JaSC)の開発について2017

    • Author(s)
      西村倫子
    • Journal Title

      子どものこころと脳の発達

      Volume: 8 Pages: 16-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本学校風土尺度開発について2019

    • Author(s)
      西村倫子
    • Organizer
      第60回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 項目反応理論を用いた学校風土尺度の開発2017

    • Author(s)
      西村倫子
    • Organizer
      2017 Japanese Stata Users Group Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 学校風土尺度について

    • URL

      http://www.kodomo-minna.jp/school_climate/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi