• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Modularization of land-based knowledge for sustainability by cross-regional comparison and its application experiments to public education

Research Project

Project/Area Number 17K02013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Area studies
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Iizuka Noriko  京都大学, 東南アジア地域研究研究所, 研究員 (60792752)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島村 一平  滋賀県立大学, 人間文化学部, 准教授 (20390718)
山口 未花子  北海道大学, 文学研究院, 准教授 (60507151)
大石 高典  東京外国語大学, 現代アフリカ地域研究センター, 准教授 (30528724)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords地域間比較 / フィールドワーク / 演劇手法 / 持続可能性 / 狩猟採集民 / 先住民 / トランスカルチャー / 他者理解 / パフォーマンス / 動物と人間 / カナダ先住民 / バカ・ピグミー / 演劇的手法 / ワークショップ / 象徴 / 共有自然資源 / 環境教育 / モンゴル遊牧民 / パフォーマンス・エスノグラフィー / 地域の知 / 公教育 / 地域間比較研究 / 生態資源利用 / 環境観
Outline of Final Research Achievements

In the comparison of Canadian Indigenous peoples and African hunter-gatherers' views of the environment, we can find a common way of thinking that relates the environment strongly to humans, granting natural resources supernatural powers, such as medicine animals of the Kaska, Totem animals of Tlingit, and various spirits and plants of Baka Pygmy. Fieldwork mixes up these unknown way of thinking with their own, and provides fieldworkers with new perceptions and perspectives. This study explores how to bring similar transcultural experiences to Japanese children and citizens in the classroom. As experimental study of an educational workshop, “play-acting” was proved to encourage students' independent interpretations and dialogue, and it can be the methodology that could approach the “educational methods” of indigenous peoples, which encompass physicality and narrative. It is suggestive to consider sustainability from the perspective of the renewal of human experience.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人類学や地域研究においては、他者と自らを本質的に異なる存在として描く表象や、自文化と異文化に境界を引く多文化主義に潜む暴力性への反省や問い直しが行われてきた。本研究は、グローバリズムでも多文化主義でもない「トランスカルチャー」という概念を具現化する教育方法を探求し、これまでの課題を乗り越える「他者理解の方法論」を提示した。多様な専門家や行政等が協働し、相互行為や対話の中で、市民や児童が新たな価値観を生み出す場を共創する実践研究はソーシャル・イノベーションの観点からも評価できる。また教育評価について、画一的達成目標ではなく、学習者の当事者視点から評価を行う相互行為分析アプローチの手法を提示した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (62 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (1 results) Remarks (7 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Douala/KADDAP(NGO)/OKANI(NGO)(カメルーン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Douala/CADDAP(NGO)/OKANI(NGO)(カメルーン)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教室にフィールドが立ち上がる――アフリカ狩猟採集社会を題材にした演劇手法を用いたワークショップ2020

    • Author(s)
      飯塚宜子、園田浩司、田中文菜、大石高典
    • Journal Title

      文化人類学

      Volume: 85(2)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「動物」にとって気候変動はいかに経験されるのか――カナダ北方の森からの視座2020

    • Author(s)
      山口未花子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 48(5) Pages: 164-172

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ロールプレイ2019

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Journal Title

      はじめてのファシリテーションーー実践者が語る手法と事例

      Volume: - Pages: 70-71

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] フィールドワークの疑似体験で地域や人間の多様性に学ぶ2019

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Journal Title

      はじめてのファシリテーション-実践者が語る手法と事例

      Volume: - Pages: 158-161

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人類学の知を子どもと共有するために――狩猟採集民バカに学ぶワークショップを通して2019

    • Author(s)
      飯塚宜子、園田浩司、田中文菜、大石高典
    • Journal Title

      日本環境教育学会第30回年次大会研究発表要旨集

      Volume: - Pages: 134-134

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 民族誌資料の手触り――アフリカ狩猟採集社会を題材にした演劇手法を用いたワークショップ2019

    • Author(s)
      飯塚宜子、園田浩司
    • Journal Title

      日本国際理解教育学会第29回研究大会研究発表抄録

      Volume: - Pages: 146-147

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンスによる社会との対話-ワークショップ「動物と話す方法」の開発と実践2019

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Journal Title

      日本文化人類学会第53回研究大会発表要旨

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 近代化と知識変容――カナダ先住民の「知識」をめぐる議論と実践2019

    • Author(s)
      山口未花子
    • Journal Title

      森林科学シリーズ 森林と文化――森とともに生きる民俗知の行方

      Volume: 12 Pages: 118-144

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 内陸トリンギットと描かれた動物2019

    • Author(s)
      山口未花子
    • Journal Title

      第34回北方民族文化シンポジウム網走報告書

      Volume: - Pages: 47-52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 環境と生業――変動する自然を生きる2019

    • Author(s)
      大石高典
    • Journal Title

      アフリカで学ぶ文化人類学――民族誌がひらく世界

      Volume: - Pages: 15-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 犬革命宣言―犬から人類史をみる2019

    • Author(s)
      大石高典、近藤祉秋、池田光穂
    • Journal Title

      犬からみた人類史

      Volume: - Pages: 4-22

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A preliminary report on the diversity of forest landscape recognition among the Baka hunter-gatherers of Eastern Cameroon2019

    • Author(s)
      Oishi, T., Fongnzossie, F.E.
    • Journal Title

      ASC-TUFS Working Papers 2019: Challenges of Development and Natural Resource Governance in Africa

      Volume: - Pages: 247-257

    • NAID

      120006826112

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] モンゴル文化と女性:家事と育児をめぐって2019

    • Author(s)
      島村一平
    • Journal Title

      乳房文化研究会2018年度講演録

      Volume: - Pages: 11-32

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Identification of main Non-Timber Forest Products and related stakeholders in its value chain in the Gribe village of southeastern Cameroon2019

    • Author(s)
      Ngansop, T. M., Sonwa J. D., Fongnzossie F. E., Biye Elvire H., Forbi P. F., Oishi T., Nkogmeneck, B. A
    • Journal Title

      ASC-TUFS Wrorking Papers 2018: Development, Migration, and Resources in Africa. ASC-TUFS

      Volume: - Pages: 181-191

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 野生鳥獣肉の持続的な消費: 日本の課題をグローバルにとらえ返す2018

    • Author(s)
      大石高典
    • Journal Title

      農業と経済

      Volume: - Pages: 46-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] カメルーンのバカ・ピグミーにおける在来知識と学校教育-ローカルNGOとの対話から2018

    • Author(s)
      大石高典・飯塚宜子
    • Journal Title

      日本アフリカ学会第55回学術大会研究発表要旨集

      Volume: - Pages: 52-52

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 呪術化する社会主義―社会主義モンゴルにおける仏教の呪術的実践と還俗ラマ2018

    • Author(s)
      島村一平
    • Journal Title

      社会人類学年報

      Volume: 44 Pages: 29-59

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Land based Wisdom and the Modern Education: Daily Use of Medical Plant by Tlingit First Nation in Canada2017

    • Author(s)
      Iizuka, Noriko
    • Journal Title

      Proceedings of International Symposium: Technology the Rules of Mathematics and Sciences for Sustainable Development

      Volume: - Pages: 27-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Sustainable Development in Rural Community of Taku River Tlingit, Northern Canada: Religious Story-Telling as the Factor of Educating Relationship to the Environment2017

    • Author(s)
      Iizuka, Noriko
    • Journal Title

      Proceedings of International Workshop on the Role of University in Promoting GNH through Practice and Rural Development

      Volume: - Pages: 22-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] A Pandemic of Shamans: The overturning of social relationships, the fracturing of community, and the diverging of morality in contemporary Mongolian shamanism2017

    • Author(s)
      Shimamura, Ippei
    • Journal Title

      SHAMAN(Journal of International Society for Academic Research on Shamanism)

      Volume: 26(2) Pages: 93-136

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会主義が/で生み出した英雄・チンギス・ハーン―モンゴル人民共和国におけるチンギス表象とナショナリズム形成にかかる一試論(1941~1966)2017

    • Author(s)
      島村一平
    • Journal Title

      歴史学研究

      Volume: 959 Pages: 36-50

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『シャマニズム』から『シャーマニズム』へ:北方ユーラシアの狩猟・牧畜文化における信仰の過去と現代を接合する試み2017

    • Author(s)
      島村一平
    • Journal Title

      滋賀県立大学人間文化学部紀要『人間文化』

      Volume: 43 Pages: 2-18

    • NAID

      120006361163

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Sustaining forest livelihoods in an era of climate change: Dialogue beyond ‘participation’ and ‘community’ arguments2017

    • Author(s)
      OISHI Takanori
    • Journal Title

      Proceedings of International Symposium : Frontiers of African Studies

      Volume: - Pages: 83-94

    • NAID

      120006692114

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Is ? Smiling? Cross-Cultural Study on Recognition of Emoticon’s Emotion2017

    • Author(s)
      Takahashi Kohske、Oishi Takanori、Shimada Masaki
    • Journal Title

      Journal of Cross-Cultural Psychology

      Volume: 48 Issue: 10 Pages: 1578-1586

    • DOI

      10.1177/0022022117734372

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 消費の視点から狩猟を捉えなおす2017

    • Author(s)
      大石高典
    • Journal Title

      民博通信

      Volume: 157 Pages: 20-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンス・エスノグラフィーを応用した地域研究方法論の共同研究2020

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      共同利用・共同研究拠点「東南アジア研究の国際共同研究拠点」年次研究成果発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンスによる社会との対話-ワークショップ「動物と話す方法」の開発と実践2019

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      日本文化人類学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 民族誌資料の手触り-アフリカ狩猟採集社会を題材にした演劇手法を用いたワークショップ2019

    • Author(s)
      飯塚宜子、園田浩司
    • Organizer
      国際理解教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 人類学の知を子どもと共有するために-狩猟採集民バカに学ぶワークショップを通して2019

    • Author(s)
      飯塚宜子、園田浩司、田中文菜、大石高典
    • Organizer
      日本環境教育学会第30回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 『宗教』のリセットと呪術化:モンゴルにおける社会主義的世俗化とその余波2019

    • Author(s)
      島村一平
    • Organizer
      京都フォーラム『ポスト世俗化時代の宗教を構想する』
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス・エスノグラフィーを応用した地域研究方法論の共同研究2019

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      京都大学東南アジア地域研究研究所平成30年度共同利用・共同研究拠点 「東南アジア研究の国際共同研究拠点」年次研究成果発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 環境ワークショップデザインの技法と視点2019

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      京都府 WE DO KYOTO! ユースサポーター修了式
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「動物と話す方法」プログラム開発2019

    • Author(s)
      飯塚宜子、山口未花子
    • Organizer
      パフォーマンス・エスノグラフィーを応用した地域研究方法論の共同研究研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生態知・伝統知の地域間比較と教育への応用に関する共同研究2018

    • Author(s)
      飯塚宜子・大石高典
    • Organizer
      海外学術調査フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カナダ先住民の暮らし方や環境観を体験するワークショップ開発2018

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      学びの空間研究WEST第29回例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カメルーンのバカ・ピグミーにおける在来知識と学校教育―ローカルNGOとの対話から2018

    • Author(s)
      大石高典、飯塚宜子
    • Organizer
      日本アフリカ学会第55回学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How can local stakeholders make the room for negotiation?: Addressing the paradox of ‘participation’ and ‘community’ in forest management policies in southeastern Cameroo2018

    • Author(s)
      OISHI Takanori
    • Organizer
      The First IUFRO (International Union of Forest Research Organizations) social sciences conference on "African forest-related policies and politics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relier les enfants du monde par l'education environnementale: au-dela de la nature et du monde de la ville2018

    • Author(s)
      IIZUKA Noriko, OISHI Takanori
    • Organizer
      L'atelier internatinal: Potentiel de l'education environnementale chez les enfants Baka du Cameroun
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域多様性を学ぶ公共的実践2018

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      科研費基盤研究(C)「持続可能性を基軸とした異生態系比較による「地域の知」モジュール化と公教育への応用」第二回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2017年度モジュール科研報告2018

    • Author(s)
      山口未花子
    • Organizer
      科研費基盤研究(C)「持続可能性を基軸とした異生態系比較による「地域の知」モジュール化と公教育への応用」第二回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Does a “Cultural Landscape” Exist in the Forest Landscapes of the Congo Basin?: From the case study in the Lower Reaches of the Dja River in Southeastern Cameroon2018

    • Author(s)
      OISHI Takanori
    • Organizer
      International Symposium by the Special Research Project of Minpaku (National Museum of Ethnology): Human Relationships with Animals and Plants: Perspectives of Historical Ecology
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Introduction for " L'atelier internatinal: Potentiel de l'education environnementale chez les enfants Baka du Cameroun"2018

    • Author(s)
      OISHI Takanori, Helene AYE MONDO
    • Organizer
      L'atelier internatinal: Potentiel de l'education environnementale chez les enfants Baka du Cameroun
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化比較フィールド実験研究を実現するということ2018

    • Author(s)
      島田将喜、高橋康介、大石高典、錢昆
    • Organizer
      日本視覚学会 2018年冬季大会・大会企画シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 京都とカメルーンのワークショップで考えたこと2018

    • Author(s)
      大石高典
    • Organizer
      科研費基盤研究(C)「持続可能性を基軸とした異生態系比較による「地域の知」モジュール化と公教育への応用」第二回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Land based Wisdom and Education: Usage of Medical Plant by Tlingit First Nation in Canada2017

    • Author(s)
      Iizuka Noriko
    • Organizer
      International Symposium “Technology the Rules of Mathematics and Sciences for Sustainable Development
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 持続可能な社会のための「地域の知」の意義-異文化比較からの学び2017

    • Author(s)
      飯塚宜子
    • Organizer
      同志社大学2017年度 第8回 政策学会セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Sustainable development in rural community of Taku River Tlingit, Northern Canada: Potentiality of indigenous cultural exchange2017

    • Author(s)
      Iizuka Noriko
    • Organizer
      nternational Workshop on the Role of University in Promoting GNH through Practice and Rural Development
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 先住民カスカの生業を通じた変化と現状2017

    • Author(s)
      山口未花子
    • Organizer
      平成29年度日本カナダ学会第42回大会一般公開国際シンポジウム「カナダ先住民の歴史と現状」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地球たんけんたいワークショップおよびカナダ調査の報告2017

    • Author(s)
      島村一平
    • Organizer
      科研費基盤研究(C)「持続可能性を基軸とした異生態系比較による「地域の知」モジュール化と公教育への応用」第二回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 呪術化した社会主義:モンゴルにおける社会主義期の化身ラマ信仰の事例から2017

    • Author(s)
      島村一平
    • Organizer
      日本モンゴル学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 熱帯アフリカ都市住民の動物タンパク源消費嗜好性―コンゴ共和国ブラザビルの事例―2017

    • Author(s)
      大石高典
    • Organizer
      日本熱帯生態学会第27回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 犬からみた人類史2019

    • Author(s)
      大石高典、近藤祉秋、池田光穂
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      勉誠出版
    • ISBN
      9784585230700
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] マナラボ 環境と平和の学びデザインーー地域の多様性に学ぶ創造力のプラットフォーム.

    • URL

      http://manalabo.org/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://manalabo.org/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 京都で世界を旅しよう!2017 地球たんけんたい6

    • URL

      http://superhappysky.tumblr.com/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] マナラボ 環境と平和の学びデザイン

    • URL

      https://www.facebook.com/ManalaboLearningDesign/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 東南アジア地域研究研究所 カメルーンのバカ・ピグミーと環境教育をテーマにした国際ワークショップ開催

    • URL

      https://kyoto.cseas.kyoto-u.ac.jp/2018/02/20180205/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 東南アジア地域研究研究所 子ども・親子向け ワークショップ 京都で世界を旅しよう!2017

    • URL

      https://kyoto.cseas.kyoto-u.ac.jp/2017/10/2017_kyoto_de/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 京都府 大学連携環境学習事業

    • URL

      http://www.pref.kyoto.jp/tikyu/daigakurenkei.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] L'atelier internatinal: Potentiel de l'education environnementale chez les enfants Baka du Cameroun(カメルーンのバカピグミーと環境教育をテーマとする国際ワークショップ)2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi