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A Study on the impact of place branding on tourism service innovation

Research Project

Project/Area Number 17K02103
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionOtaru University of Commerce

Principal Investigator

Uchida Junichi  小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (40344527)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords観光産業クラスター / 観光地ガバナンス / テーマコミュニティ / サービス・イノベーション / プレイス・ブランディング / 観光経営学 / コミュニティ・マトリックス / ガバナンス・モード / ブランディング
Outline of Final Research Achievements

This research aims to clarify the process of growing into a tourism industry cluster, while taking an integrated view of the two approaches--strategy-driven or governance-led)-- to tourism destination development. Advanced tourist destinations will be developed by integrating the place's identity and turning diverse regional resources into tourism resources. The former is often a closed development path that focuses on regional resources, and the latter is often an open development path, where various actors discover regional resources one after another. The results of this study are as follows. Once a tourism destination has reached the stage of a tourism industry cluster, the region has both characteristics and the basic power to continuously generate service innovation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果物の代表的なものは「地域資源ベースのデスティネーション戦略類型」と名付けたフレームワークを、事例研究により実証したことである。このマトリックスは二軸から構成される四つのセルで、ある観光地の現時点での発展段階を示す。そして自らの地域の特徴を地域アイデンティティの統合度合いと、観光活用できる地域資源の発見可能性から位置づけて、採用すべき戦略の代替案を導くものである。戦略の方向性は、四つのセル上のどこに位置づけられたかによって、オープン戦略を選ぶべきか、クローズド戦略を選ぶべきかが決まる。本研究の意義は、明解な戦略代替案を整理したことで、難しいとされる観光地経営の羅針盤を与えた点である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] テーマコミュニティ:観光・地域の魅力をつくるコミュニティ感覚2019

    • Author(s)
      内田純一, 西村友幸
    • Journal Title

      人間会議

      Volume: 2019年夏号 Pages: 186-192

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域資源ベースのデスティネーション戦略2019

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      Monthly 信用金庫

      Volume: 73(10) Pages: 3-9

    • Related Report
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  • [Journal Article] Interweaving of Pessimism and Optimism2018

    • Author(s)
      西村 友幸・内田 純一
    • Journal Title

      Oukan (Journal of Transdisciplinary Federation of Science and Technology)

      Volume: 12 Issue: 2 Pages: 126-129

    • DOI

      10.11487/trafst.12.2_126

    • NAID

      130007497123

    • ISSN
      1881-7610, 2189-6399
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Strategies for Regional Innovation: A Branding Approach2017

    • Author(s)
      UCHIDA Junichi
    • Journal Title

      商学討究

      Volume: 68(1) Pages: 165-178

    • NAID

      120006332097

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地方からのサービス・イノベーション創出~観光クラスターをめざす地域資源ベース戦略2017

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      NETT

      Volume: 97 Pages: 28-31

    • NAID

      120006324031

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    • Open Access
  • [Journal Article] 北海道企業に求められるサービスマネジメント2017

    • Author(s)
      内田純一
    • Journal Title

      ほくよう調査レポート

      Volume: 250 Pages: 18-23

    • NAID

      120006225135

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    • Open Access
  • [Presentation] 観光入込客数調査のための口コミデータ分析の活用の可能性2019

    • Author(s)
      宋爽, 山下倫央, 川村秀憲, 内田純一, 斎藤一
    • Organizer
      第16回観光情報学会全国大会
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  • [Presentation] 地域外関係者の地域へのかかわりの変容とその要因の分析2019

    • Author(s)
      森重昌之, 内田純一, 敷田麻実, 海津ゆりえ
    • Organizer
      第34回日本観光研究学会全国大会
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  • [Presentation] テーマノミクス ― 地域活性化戦略の新基調 ―2018

    • Author(s)
      西村 友幸・内田 純一
    • Organizer
      マーケティングカンファレンス2018
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  • [Presentation] 観光ガバナンスの実践に向けた地域外関係者のかかわり方の類型化2018

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      森重 昌幸・海津 ゆりえ・内田 純一・敷田 麻実
    • Organizer
      第33回日本観光研究学会全国大会
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  • [Presentation] Study on the survey and matching of destination and tourist models: Introducing intrinsic travel motives to recommender system2018

    • Author(s)
      Shuang Song, Tomohisa Yamashita, Hidenori Kawamura, Junichi Uchida, and Hajime Saito
    • Organizer
      観光情報学会第18回研究発表会
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  • [Presentation] 観光地のアクター・ネットワークと観光産業クラスター2017

    • Author(s)
      内田純一
    • Organizer
      地域活性学会第9回研究大会
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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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