Project/Area Number |
17K02468
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese literature
|
Research Institution | Sagami Women's University |
Principal Investigator |
MINAMI Asuka 相模女子大学, 学芸学部, 教授 (20329212)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | 永井荷風 / ジャポニスム / 浮世絵 / ミュンスターベルク / 小島烏水 / パリ装飾芸術美術館 / 審美書院 / 桑原羊次郎 / 小林太一郎 / 装飾芸術美術館 / 板垣鷹穂 / 白樺派 / 日本趣味 / 都市風景 / 浮世絵研究 / フランス装飾芸術美術館 / ケクラン / インターテクスチュアリティ / フランスの浮世絵研究 / イギリスの浮世絵研究 / 永井荷風の浮世絵研究 / 美術批評 |
Outline of Final Research Achievements |
Ukiyo-e prints, which played the main role in the Japonisme boom in Europe and the United States, have long been looked down on in Japan. However, research based on Western art history has strengthened in their countries and, in Japan, some connoisseurs have also been aware of these positive results. The present project is aimed at clarifying this movement from three angles. Firstly, to discover its assessment in Europe and the United States, we searched the library of O. Munsterberg, who had collected documentation on Japanese art. We also analyzed the catalogues of the six-year series of exhibitions at the Musee des Arts Decoratifs in Paris, considered the culmination of Ukiyo-e research. In the field of Western art history research in Japan, we also examined the effects of journals and books on the subject of Japonisme. We then analyzed the texts of NAGAI Kafu and KOJIMA Usui, etc., who introduced Ukiyo-e studies abroad, and applied this methodology to their own writings.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
浮世絵版画が19世紀後半から欧米でコレクションされ、その研究が日本より先に行われていたこと、日本でもそれを紹介した人物がいたことは知られていた。が、作品相互の影響関係ではなく、文献による受容や影響関係については、調査が進められていなかった。 本研究では欧米や日本での著書や雑誌の紹介にとどまらず、それらの具体的な記述・評価の分析を行うことで、欧米での浮世絵版画の歴史や、画題の意味、絵師の作風や流派などがどのように理解されたかを明らかにした。現今の浮世絵ブームことに「里帰りコレクション」への一般での関心に即していたことで、講演会の機会も得られ、またジャポニスム研究においても貢献することができた。
|