Research Project
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Focusing on interactions between service providers and clients (or between service providers themselves) at a computer store and a guest service counter at a library, we investigated how the participants in service encounters coordinate their verbal and bodily conduct vis-a-vis one another when making a request or respond to a request and demonstrated how they resolve practical problems they face by achieving precise coordination of their behaviors when making/responding to a request.
依頼に関するこれまでの研究は、依頼発話の形式がどのような要因で選択されるかを中心に進められてきたが、依頼の発話形式を超えて、参与者が依頼を遂行するのに用いるより広範囲の要素(身体動作、物理的環境、相互行為の連鎖文脈等)を体系的に分析した点に本研究課題の意義が見出せる。また、本研究では、刻一刻と展開する実際の相互行為での依頼場面において、参与者たちがどのような実際的課題に直面し、それを解決するためにどのように互いの振る舞いを微細に調整しつつ、その場に適切な形で依頼とその応答を産出しているのかを実証的に解明した点においても、これまでの研究とは一線を画していると言える。
All 2019 2018 2017
All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results, Peer Reviewed: 6 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results, Invited: 4 results) Funded Workshop (1 results)
Research on Language and Social Interaction
Volume: 52(2) Issue: 2 Pages: 104-123
10.1080/08351813.2019.1608093
Journal of Linguistics
Volume: 55 Issue: 2 Pages: 277-304
10.1017/s0022226718000336
社会言語科学
Volume: 21 Pages: 4-18
130007552815
Volume: 21(1)
The Japanese Journal of Language in Society
Volume: 20 Issue: 1 Pages: 100-114
10.19024/jajls.20.1_100
130006338175
日本語学
Volume: 36(4) Pages: 128-139
Studies in Language
Volume: 41(3) Issue: 3 Pages: 638-659
10.1075/sl.41.3.04fox
Volume: 36(4) Pages: 82-92
East Asian Pragmatics
Volume: 22(2) Issue: 2 Pages: 163-193
10.1558/eap.34740