• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of bilingualism on participation in multilingual and multicultural communities in Japanese universities

Research Project

Project/Area Number 17K02845
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

TASAKI ATSUKO  東京農工大学, グルーバル教育院, 准教授 (10272642)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語教育 / 異文化間コミュニケーション教育 / 留学生 / 日本人学生 / 英語 / 社会言語能力 / 社会文化能力 / 大学 / バイリンガル / 異文化間コミュニケーション / 大学のグローバル化 / コードスイッチング / 大学の国際化
Outline of Final Research Achievements

This study investigates the efficiency of bilingual communication in English
and elementary-level Japanese between Japanese and international students with limited Japanese proficiency. Particular attention is given to the ability levels needed for both sets of students to conduct research cooperatively at university in Japan. The results demonstrate that Japanese proficiency is effective in allowing students to share their daily experiences on campus, thus promoting the formation of relationships. Additionally, intercultural communication competence, especially openness to others' ideas and communication styles, fosters cooperative interactions. This study suggests class activities to foster such abilities in Japanese language education for international students, and in intercultural communication education for both Japanese and international students to promote their bilingual communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本の大学で増加している英語で学位取得が可能なコースの留学生と日本人学生のコミュニケーションを促進するための手段として日本語と英語の二言語使用を提案し、その効果を示した。さらにそこで必要な能力及びその養成のために行う教育における活動デザインを示した。これにより、英語で学位取得可能なコースで行う日本語教育、異文化間コミュニケーション教育の方向性を示すことができた。また、本研究の成果により、日本人学生と日本語能力皆無で来日する留学生のコミュニケーションが促進されれば、彼らの協働的な学習、研究が可能となり、大学の教育・研究のグローバル化に資することになる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Role of Japanese in English-Medium Instruction Programs at Japanese Universities: Toward the Globalization of Education that Values Diversity2020

    • Author(s)
      田崎敦子
    • Journal Title

      Journal of Intercultural Communication

      Volume: Vol.54

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「多言語多文化化する大学院の学生に必要な異文化間コミュニケーション能力の養成―日本人学生と留学生の学習・研究の支援として―」2018

    • Author(s)
      田崎敦子
    • Journal Title

      『留学生教育』

      Volume: 23号 Pages: 73-81

    • NAID

      40021785948

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「英語を主言語としたゼミで効果的に働く日本語の談話能力―日本語母語話者と非母語話者間の議論の促進を目指して―」2018

    • Author(s)
      田崎敦子
    • Journal Title

      『日本語学論説資料』

      Volume: 第53号 Pages: 1-6

    • NAID

      130007844411

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 多言語多文化化するキャンパスにおける日本語教育の必要性ー日本人学生と留学生を対象に-2018

    • Author(s)
      田崎敦子
    • Organizer
      東京大学大学院工学研究科日本語教育シンポジウム「国際総合力育成に向けた日本語教育の実践と意義-人と大学の協働的ネットワーク形成-」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 接触場面における二言語使用の可能性-多言語多文化キャンパスの構築に向けて-2017

    • Author(s)
      田崎敦子
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      4904595882
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi