• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of collaborative business communication workshop programs for foreign employees from different companies

Research Project

Project/Area Number 17K02851
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University (2018-2020)
Osaka University (2017)

Principal Investigator

KIM Hyogyung  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (30467063)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 舘岡 洋子  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (10338759)
池田 玲子  鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 教授 (70313393)
近藤 彩  麗澤大学, 外国語学部, 教授 (90377135)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsケース学習 / 外国人社員 / ビジネスコミュニケーション / 協働的な職場環境 / 社外での学びの場 / 異業種協働型 / 研修開発 / 社外の学びの場 / 研修プログラム / 人財育成 / 協働型研修 / ビジネスコミュニケーション教育
Outline of Final Research Achievements

This study is on the development of collaborative business communication workshop programs for foreign employees from different companies. Based on the case-based learning proposed as a new business Japanese language education methodology from the researches so far, we have held collaborative business communication workshops for foreign employees in the Kansai region. We conducted an interview survey with continuing participants and a questionnaire survey with expanded workshop participants. As a result, it was clarified that the participants can autonomously integrate the experience of case-based learning in the workshop into their workplace practices. Furthermore, we showed the possibility of creating a place for collaborative learning in which international students, governments, universities, and business people participate together.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、企業組織から離れた社外に外国人社員のための研修の場を形成し、そこでの経験を参加者自身の職場実践にどう統合していくかに着目して考察している。また業種を超えた外国人社員の人的交流とネットワーク形成を促すことによって、外国人社員の職場での学びやキャリア形成を射程に入れたビジネスコミュニケーション教育実践の創造可能性を示している。本研究の成果は、外国人雇用や定着支援を行う企業に対して、企業横断的な異業種協働型ビジネスコミュニケーション研修の実践的な枠組みを提供したという点で社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2020 Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 11 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 日本語教育の協働学習の広がり アジアのグローバル化を背景として2020

    • Author(s)
      池田玲子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 50 Pages: 7-22

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語教育の協働学習(ピア・ラーニング)2020

    • Author(s)
      池田玲子
    • Journal Title

      協働学習の授業デザインと実践の手引 韓国の日本語教育の現場から

      Volume: 単行本 Pages: 11-28

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Case-based learning online For Business Japanese Communication : Focusing on collaborative communication for problem-solving2019

    • Author(s)
      金孝卿・山田真知子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 23 Pages: 43-52

    • DOI

      10.18910/71586

    • NAID

      120006600761

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高度人材としての外国人の活躍と日本語教育関係者の役割2019

    • Author(s)
      近藤彩
    • Journal Title

      日本言語文化研究会論集

      Volume: 15 Pages: 1-14

    • NAID

      40022145157

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育のピア・ラーニングの概念 日本から台湾の日本語教育へ2019

    • Author(s)
      池田玲子
    • Journal Title

      『大学生の能動的な学びを育てる日本語教育 協働から生まれる台湾の授業実践』

      Volume: 単行本 Pages: 1-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「日本語教師の専門性」を考える―「専門性の三位一体モデル」の提案と活用―2019

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Journal Title

      『早稲田日本語教育学』

      Volume: 26 Pages: 167-177

    • NAID

      120006647117

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協働学習実践の動向と展望2019

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Journal Title

      韓国協働実践研究会編『協働学習の授業デザインと実践の手引き―韓国の日本語教育の現場から―』

      Volume: 単行本 Pages: 226-238

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「これからの『協働実践研究』―学習者たちの協働と教師の協働―」2019

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Journal Title

      台湾協働実践研究会編『大学生の能動的な学びを育てる日本語教育―協働から生まれる台湾の授業実践―』

      Volume: 単行本 Pages: 17-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Case-based Learning Practice for International workers : Building a Learning Community based on collaboration between Companies and Academia2018

    • Author(s)
      金孝卿
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 22 Pages: 57-65

    • DOI

      10.18910/67907

    • NAID

      120006416497

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2018-03-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育関係者と企業関係者における異業種の協働ー企業研修を行う講師育成プログラムの開発ー2018

    • Author(s)
      近藤彩
    • Journal Title

      ビジネス日本語研究会BJジャーナル

      Volume: - Pages: 16-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育関係者と企業関係者における異業種の協働―企業研修を行う講師育成プログラムの開発―2018

    • Author(s)
      近藤彩
    • Journal Title

      ビジネス日本語研究会BJジャーナル

      Volume: 創刊号 Pages: 16-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実践を読み解く―教室空間から公共日本語教育学を考える2017

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Journal Title

      公共日本語教育学-社会を作る日本語教育

      Volume: 単行本 Pages: 178-179

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 就労者(SJ)における人材育成の課題―指導者Can-do Statementsの記述と活用を通して―2020

    • Author(s)
      品田潤子、近藤彩、金孝卿、倉本文子
    • Organizer
      日本語教育学会2020年度日本語教育学会春季大会予稿集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人材の社外での学びの場をデザインするー実践のための視点ー2019

    • Author(s)
      金孝卿
    • Organizer
      韓国日語教育学会2019年度国際学術大会(第36回)予稿集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 企業の多文化共生環境のためのケース学習-対話による問題解決プロセスの意義-2019

    • Author(s)
      金孝卿
    • Organizer
      韓国日語教育学会2019年度国際学術大会(第36回)予稿集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育の協働学習の広がり アジアのグローバル化を背景として2019

    • Author(s)
      池田玲子
    • Organizer
      韓国日語教育学会2019年度国際学術大会(第36回)予稿集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 仕事上の課題や問題点から学ぶ人財育成のための日本語教育2019

    • Author(s)
      近藤彩
    • Organizer
      韓国日本語学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教師」が「実践」を研究するということ2019

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Organizer
      フランス語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 留学生のキャリア支援を行う日本語教育人材に求められる資質・能力2018

    • Author(s)
      金孝卿
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ピアラーニングによるケース学習の可能性(パネルディスカッション)2018

    • Author(s)
      池田玲子・近藤彩・金孝卿・神村初美
    • Organizer
      インドネシアの労働と定着促進のための連携・教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビジネスの事例をもとに職場の問題解決プロセスを体験するワークショップ2018

    • Author(s)
      近藤彩・金孝卿
    • Organizer
      インドネシアの労働と定着促進のための連携・教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国人労働者の活躍と日本語教育の役割2018

    • Author(s)
      近藤彩
    • Organizer
      第33回日本言語文化研究会研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国人と日本人が双方向的に学ぶ日本語ビジネスコミュニケーション学習の提案2018

    • Author(s)
      小林北洋・金孝卿
    • Organizer
      インドネシアの労働と定着促進のための連携・教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Case-based Approach for Mutual Understanding:Toward Collaboration in Business2018

    • Author(s)
      近藤彩
    • Organizer
      国立レンヌ第一大学経営学院主催特別研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協働で学ぶケース学習ー体験からケースライティング、そして実践へ―2018

    • Author(s)
      近藤彩・池田玲子
    • Organizer
      国立レンヌ第一大学経営学院主催特別研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 関西の企業における元留学生社会人交流会「サロン・デ・ゼクスパット」活動-ビジネスコミュニケーションのためのケース学習の実践の意義と課題-2017

    • Author(s)
      金孝卿
    • Organizer
      国際シンポジウム「ビジネス日本語教育とグローバル人材育成」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビジネスコミュニケーションのためのケース学習~日本語を共通の言語として働く日本人と外国人の協働的な学びの実践をつくる~2017

    • Author(s)
      金孝卿
    • Organizer
      経営技術コンサルタント協会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビジネスコミュニケーション教育とグローバル人材育成2017

    • Author(s)
      近藤彩
    • Organizer
      国際シンポジウム「ビジネス日本語教育とグローバル人材育成」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インド人と日本人の協働を目指した日本語教育-相互理解をもたらすビジネスコミュニケーションとはー2017

    • Author(s)
      近藤彩
    • Organizer
      Global Partnership Summit
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国人労働力と高度人材の雇用並びにその将来を展望2017

    • Author(s)
      池田玲子
    • Organizer
      平成29年度ふるさとシンポジウム in 米子
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 主体的・協働的な学びを実現するために 協働の理念に基づくケース学習2017

    • Author(s)
      池田玲子・金孝卿
    • Organizer
      立命館大学大学院言語教育情報研究科日本語教育学プログラム講演
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ピア・リーディング入門―協働の学びの場のデザインと教師の役割2017

    • Author(s)
      舘岡洋子
    • Organizer
      日本台湾交流協会主催 日本語教育研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] ビジネスコミュニケーションのためのケース学習 職場のダイバーシティで学び合う22019

    • Author(s)
      近藤彩・金孝卿・池田玲子
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760186
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 課題達成のプロセスで学ぶビジネスコミュニケーション〔改訂新版〕2018

    • Author(s)
      近藤彩・品田順子・金孝卿・内海美也子
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760018
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi