• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on vocabulary knowledge of katakana words for development of teaching materials

Research Project

Project/Area Number 17K02852
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Yamashita Naoko  香川大学, 教育学部, 教授 (30314892)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 轟木 靖子  香川大学, 教育学部, 教授 (30271084)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords日本語教育 / カタカナ語 / 外来語 / 類義語 / 語彙 / 意図的学習 / 第二言語習得 / 語彙知識
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to investigate the distribution of katakana words and their synonyms in wago and/or kango to develop teaching materials for Japanese language learners. Focusing on “use” of vocabulary knowledge, we analyzed the contexts and collocations of katakana words by native speakers of Japanese and Japanese language learners. The result shows that the learners and native speakers use katakana words according to different rules. It became evident that the learners have difficulty acquiring native-like intuition about when to use katakana words vs. their synonyms.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多くの日本語学習者がカタカナ語を苦手とすることは認識されていながら、教育現場で十分な指導がされているとはいえない。その一因として、教師が参考とする基礎資料が不足し、教材も十分でないことがあげられる。本研究は、カタカナ語の語彙習得研究であり、研究成果を指導の実践へ応用する試みである。基本的な語彙として定着する語も生じる中で、日本語教育における語彙教育としてカタカナ語を取り上げる意義は大きいと考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 外国人生活者のための基本カタカナ語彙について2020

    • Author(s)
      平田史織・山下直子
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 2号 Pages: 83-92

    • NAID

      120007015415

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者のカタカナ語と類義語の使い分け-産出文と自由記述の分析から-2019

    • Author(s)
      山下直子・畑ゆかり
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: Vol.32 Pages: 90-99

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学のシラバスにみるカタカナ語-全学共通教育の主題科目と学問基礎科目の分析から-2019

    • Author(s)
      西崎紗彩・平田史織・山下直子
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告Ⅰ部

      Volume: 第151号 Pages: 57-68

    • NAID

      120007014211

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語母語話者のカタカナ語と類義語の使い分け-カタカナ語とその類義の和語・漢語の調査から-2018

    • Author(s)
      山下直子・畑ゆかり・轟木靖子
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部

      Volume: 149 Pages: 45-52

    • NAID

      120007014237

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日本語学習者のカタカナ語と類義語の使い分け:質問紙調査の結果から2019

    • Author(s)
      山下直子・畑ゆかり
    • Organizer
      第32回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カタカナ語とその類義語の使い分け-日本語学習者と母語話者に対する調査の比較から-2018

    • Author(s)
      山下直子・畑ゆかり
    • Organizer
      CAJLE2018(カナダ日本語教育振興会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi