• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Systematization of Incidental Vocabulary Learning Using Topic-Based Intensive Reading

Research Project

Project/Area Number 17K02860
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionFukuoka Women's University

Principal Investigator

HASHIMOTO Naoyuki  福岡女子大学, 国際文理学部, 准教授 (30438113)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords語彙習得 / 多読 / 日本語教科書 / 話題 / 読解 / 日本語教育 / 読解教育 / 話題・トピック / コーパス / 日本語教材 / SDGs / トピック / 話題シラバス / 日本語教科書コーパス / 話題別多読
Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed "topic-based extensive reading" as a method to effectively and systematically promote incidental vocabulary acquisition, and created the "Japanese Textbook Reading Materials Database" as a tool for this purpose, as well as the "Corpus of Japanese reading materials" for its validation. The "topic-based extensive reading" method is based on the idea that by reading multiple reading materials on a common topic, the occurrence of important words on that topic is guaranteed, leading to systematic vocabulary acquisition. Since Japanese language textbooks, which are materials tailored for learners, are particularly suited for topic-based extensive reading, I created a searchable database of 4200 texts from 223 Japanese language textbooks, each with a topic tag. A corpus for linguistic analysis of those texts was then created and validated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

既存の日本語教科書を活用し、語彙習得の一つの方法である付随的語彙学習を効果的に行うための「話題別多読」を提唱、実践、検証した。またそのためのツールとして、誰もが利用可能な「日本語教育データベース」を作成するとともに、既存の日本語教科書の分析も行った。語彙学習はその要素の膨大さから、体系的、計画的に学習を進めていくことが難しいと言われるが、「話題」というキーワードで括ることにより、語彙学習の可視化を図ることも可能となった。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「日本語教科書読み物データベース」の作成と公開2022

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Journal Title

      文藝と思想

      Volume: 86 Pages: 45-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 話題別多読の提案と試み2020

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 24 Pages: 437-445

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「話題別日本語教科書読み物リスト」の作成・分析・活用2020

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26-2 Pages: 110-111

    • NAID

      130007885252

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 語彙習得研究の方法論:イントロダクション2017

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 20 Pages: 5-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教材における「話題」の偏り2022

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      科研費成果物公開記念シンポジウム「話題とコーパスと日本語教育」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教科書読み物データベースと話題別多読システムの構築2020

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      韓国日本語学会第41・42回国際学術研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「話題別日本語教科書読み物リスト」の作成・分析・活用2020

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第54回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 話題別多読の提案と試み2019

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      第23回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 効果的な付随的語彙学習を目指した話題別多読の提案2018

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      韓国日語教育学会第33回国際学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メールタスクにおける「願望を表す表現」の使用実態に関する一考察―日本語学習者と日本語母語話者の「ている」の有無について―2018

    • Author(s)
      美玲・橋本直幸
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度第1回支部集会(九州・沖縄支部)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 効果的な付随的語彙学習のための話題別多読の提案2018

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      第33回韓国日語教育学会国際学術大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 話題別多読の試み ―語との出会いを保障するために―2017

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Organizer
      日本語教材祭り2017 in 名古屋
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 語から始まる教材作り2018

    • Author(s)
      岩田一成(編)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247815
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 話題別読解のための日本語教科書読み物リスト20172018

    • Author(s)
      橋本直幸
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      私家版(報告書)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育シリーズ6 語から始まる教材づくり2018

    • Author(s)
      山内博之(監修)、岩田一成(編)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語教科書読み物データベース

    • URL

      https://opac.jp.net/Opac/search.htm?s=-oDweME36ExwrOmGKNkV41okBHd

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi