• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Discourse Development and Effective Questions for Developing Communicative Competence

Research Project

Project/Area Number 17K02865
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSeikei University

Principal Investigator

Sera Tokiko  成蹊大学, 国際教育センター, 講師 (50621794)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀 恵子  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (70420809)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords口頭能力 / コミュニケーション能力 / 談話展開 / 質問づくり / ACTFL-OPI / OPIc / 質問 / OPI / 談話構造 / OPIc / CBT / 思考 / 論理展開 / アクティブ・ラーニング / 教授法・カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

Using a Japanese-language interview test, this study clarified the strategies and expressions used by interviewees stating their opinions, the effectiveness of the questions used by the interviewers and the effects of different test methods.
The speech data, which was collected by interview with superior level Japanese-language speakers, was analyzed for the research on how interviewees state their opinions and answer interviewer questions. OPIc (Oral Proficiency Interview on computer) and face-to-face OPI were used to compare the test methods. In addition, we conducted practical research on classes using the QFT (Question Formulation Technique), focusing on the questions in the process of our research. We also held workshops to spread the QFT.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

意見述べは,超級/上級話者に求められる重要な口頭コミュニケーションであるため,本研究が明らかにした論理展開についての知見は教育現場に広く活用できるものであると考える。また,「質問」の持つ力に着目し,「質問づくり」の実践報告・研究を公表してきたことは,日本語教育における「質問づくり」の実践を進め,学習者の思考を深めながら言語学習を促進する方法を知らしめることに寄与したと考える。さらに,研究当時コンピュータベースの日本語口頭能力テストはOPIcが唯一であり,この実践を報告したことも新しい知見を提供できたと考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] The Question Formula Technique in Japanese presentation class2019

    • Author(s)
      世良時子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 12-13

    • DOI

      10.19022/jlem.25.2_12

    • NAID

      130007674691

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「質問づくり」を用いた口頭発表の授業2019

    • Author(s)
      世良 時子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 25-2 Pages: 12-13

    • NAID

      130007674691

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] CLD生徒であった大学生の日本語能力に関する考察 -OPIによる縦断データの分析から-2018

    • Author(s)
      世良 時子
    • Journal Title

      成蹊大学一般研究報告

      Volume: 51-2 Pages: 1-10

    • NAID

      40022194215

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 質問づくりを取り入れた読解活動 -グループ活動に対する学習者の捉え方を焦点に‐2018

    • Author(s)
      堀 恵子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 1 Pages: 118-127

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文系学部留学生を対象としたクラスにおけるビブリオバトル実施-要約に焦点を当てた授業において-2018

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議(2017)論文集

      Volume: 30 Pages: 156-166

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「質問づくり」を用いたプレゼンテーション作成2019

    • Author(s)
      世良時子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興協会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] OPIの質問内容による難易度の違い :「きっかけ」を聞く質問を焦点に2019

    • Author(s)
      堀恵子 , 大隅紀子 , 世良時子
    • Organizer
      第1回日本語プロフィシェンシー研究学会国際大会(第12回OPI国際シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 質問作りの実践が質問文作成に与える影響2019

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] クリティカル・リーディングを焦点とした質問づくり2019

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ワークショップ:「質問づくり」を取り入れた授業実践2019

    • Author(s)
      世良 時子、大隅 紀子、堀 恵子
    • Organizer
      東京女子大学GUの会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「質問づくり」を用いた口頭発表の授業2019

    • Author(s)
      世良 時子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 質問づくりを取り入れた授業活動の紹介2018

    • Author(s)
      世良 時子、大隅紀子、堀恵子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 質問作りの手法を取り入れた口頭表現能力向上の試み2018

    • Author(s)
      堀 恵子・世良 時子・大隅 紀子
    • Organizer
      小出記念日本語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 質問作り」を取り入れた口頭発表の指導-「でしょうか」を中心に-2018

    • Author(s)
      堀 恵子
    • Organizer
      国際シンポジウム「 新 世代の日本語学習」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 質問作りが読解活動に与える影響2018

    • Author(s)
      掘 恵子
    • Organizer
      日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 質問作りの手法を取り入れた読解授業2018

    • Author(s)
      堀恵子・大隅紀子・世良時子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 上・超級話者の発話を引き出すための談話展開と効果的な質問2017

    • Author(s)
      堀恵子・大隅紀子
    • Organizer
      2017年第11回OPI国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CLD生徒であった大学生の日本語能力評価に関する考察 -OPIによる縦断データの分析から-2017

    • Author(s)
      世良時子
    • Organizer
      2017年第11回OPI国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文系学部留学生を対象としたクラスにおけるビブリオバトル実施-要約に焦点を当てた授業において2017

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      第30回 日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi