• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and examining the effect of motivational active learning

Research Project

Project/Area Number 17K02912
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Tanaka Hiroaki  近畿大学, 薬学部, 准教授 (80441575)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords動機づけ / 内発的動機づけ / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

This study aims to investigate the effects of motivational active learning. The study employs a self-determination theory to explore and examine the effects on university students’ motivation. The results of qualitative and quantitative research show that the students’ intrinsic classroom motivation and competence significantly increased. The results further show that intellectual curiosity, intrinsic interest, satisfaction and internalization increased. Limitations and practical implications are discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブラーニングは大学教育だけでなく新指導要領でも導入される学習アプローチである。アクティブラーニングに関する実践書は多数あるが,内発的動機づけを高めるという観点から,動機づけ研究や理論に基づいてアクティブラーニング型授業を開発し,その効果を動機づけと学習成果の観点から検証した研究は見られない。本研究は内発的動機づけ,特に授業レベルでの学習内容に対する知的好奇心や興味,満足感,学習目標の内在化を促進するアクティブラーニング型授業を開発し,その効果を示した点は学術的また社会的に意義があると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] オンライン講義でのアクティブラーニング型授業による英語授業レベルの内発的動機づけを高める試み2022

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      日本発達心理学会第33回大会発表論文集

      Volume: 33 Pages: 97-97

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン授業でのアクティブラーニングの実践2021

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)

      Volume: 12 Pages: 63-72

    • NAID

      120007141598

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン講義でのアクティブラーニング型授業と動機づけの関連性2021

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      日本教育心理学会第63回総会発表論文集

      Volume: 63 Pages: 214-214

    • NAID

      130008078239

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童の動機づけを高める指導とは2021

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      新教職課程

      Volume: 12 Pages: 110-113

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 動機づけを高めるアクティブラーニング型の英語授業の開発2019

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)

      Volume: 10(2) Pages: 91-105

    • NAID

      40022176987

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングの一環としての多読教育の実践2019

    • Author(s)
      田中博晃
    • Journal Title

      深澤清治先生退官論文集

      Volume: なし

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン講義でのアクティブラーニング型授業と動機づけの関連性2022

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン講義でのアクティブラーニング型授業による 英語授業レベルの内発的動機づけを高める試み2021

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業による動機づけを高める研究2021

    • Author(s)
      田中博晃
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi