• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interaction analysis for English dialogue materials development: Focusing on non-verbal information

Research Project

Project/Area Number 17K02953
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies

Principal Investigator

Tanimura Midori  京都外国語大学, 外国語学部, 准教授 (00434647)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 悦子  三重大学, 教養教育院, 教授 (00240276)
仲本 康一郎  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (80528935)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords英語学習者コーパス / 相互行為 / 非言語情報 / 非対称性 / ポライトネス / 課題達成コーパス / パラ言語情報 / ジェスチャー / 英語学習者 / マルチモーダル / 課題達成対話 / 英語習熟度の非対称性 / 多人数 / マルチモーダルコーパス / 日英語対照 / 英語 / 課題遂行対話
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this three-year-project is to elucidate how English learners whose first languages are different interact with each other, in scenarios wherein they use English to communicate with each other. In order to do so, we examined how communicative verbal and non-verbal resources contribute to establish mutual understanding and shared knowledge. Then we developed ways to describe language, gestures, and joint work areas in an integrated manner using Elan, an annotation tool, which allows us to tag acoustic and gestural information. In the second year, to improve sound recordings, each non-native English speaker was asked to use an individual headset with microphone to record their voice, and sets of video recordings of four-person task-oriented conversation were developed. Then, in the final year, we clarified how English learners with different first languages used verbal and non-verbal resources such as gestures and intonation to achieve consensus while they do their task.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の言語学的視点からみた学術的意義は,レゴ・ブロックを使用した限定的なタスク志向の会話を分析対象とすることで,いつ,どこで情報が共有されたかというグラウンディングの成立時点を,言語情報と作業状況から特定化することができる点である。特に,母語話者同士には見られない,英語学習者に特有の特徴を示すことができる。また,高品質な課題達成会話データを構築することにより,会話研究を深化させることができる点も特筆すべき点である。パラ言語情報は,会話において重要な役割を果たしているにもかかわらず,研究が遅れている。今回の会話データの構築はこのような会話研究の不備を補完するという意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 日英語による課題達成対話の空間参照枠-参与者間での言語・非言語の相互作用-2020

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子、仲本康一郎
    • Journal Title

      社会言語科学会第44 回大会発表論文集

      Volume: 44 Pages: 222-225

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスにおけるスタンスの表明2020

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎、山口征孝
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 119 (484) Pages: 33-38

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスの構築2019

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 119 (114) Pages: 37-42

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] How analogy and metaphor are used in interaction: Comparing visible and non-visible conditions of learners’ task-based corpus2019

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Koichiro Nakamoto, Etsuko Yosida
    • Journal Title

      The 29th Conference proceedings of the European Second Language Association

      Volume: 29 Pages: 211-211

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Politeness and Consensus Building Strategies in a Task-based Corpus of English Learners2018

    • Author(s)
      Midori Tanimura & Masataka Yamaguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference

      Volume: 4 Pages: 415-422

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学習者と母語話者の共同行為(joint action):課題達成場面における共通基盤化2018

    • Author(s)
      吉田悦子
    • Journal Title

      日本語用論学会第20回大会論文集

      Volume: 13 Pages: 295-298

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課題達成対話における日本人英語学習者の基盤過形成とジェスチャーの同期2017

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子
    • Journal Title

      日本語用論学会第19回大会論文集

      Volume: 第12号 Pages: 271-274

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日英語による課題達成対話の空間参照枠-参与者間での言語・非言語の相互作用-2020

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子、仲本康一郎
    • Organizer
      社会言語科学会第44 回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスにおけるスタンスの表明2020

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎、山口征孝
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] How people understand each other in interaction using figurative language: Comparing Japanese and English task-based dialogues2019

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Koichiro Nakamoto, Etuko Yoshida
    • Organizer
      ELSJ International Spring Forum 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How analogy and metaphor are used in interaction: Comparing visible and non-visible conditions of learners’ task-based corpus2019

    • Author(s)
      Midori Tanimura, Koichiro Nakamoto, Etsuko Yoshida
    • Organizer
      The 29th Conference of the European Second Language Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] レゴを使った目的指向の多人数・異文化会話コーパスの構築2019

    • Author(s)
      谷村緑、竹内和広、吉田悦子、仲本康一郎
    • Organizer
      電子情報通信学会 思考と言語研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題達成対話における協働行為とinclusive “we” ―英語を母語とする教師と英語学習者の非対称性に注目して―2019

    • Author(s)
      谷村緑、吉田悦子、仲本康一郎
    • Organizer
      社会言語科学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Politeness and Consensus Building Strategies in a Task-based Corpus of English Learners2018

    • Author(s)
      Midori Tanimura & Masataka Yamaguchi
    • Organizer
      the 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 課題達成対話における談話構造の違い ―目的を表す「ように」と「so that」を中心に ―2018

    • Author(s)
      谷村緑、仲本康一郎、吉田悦子
    • Organizer
      社会言語科学会第41回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi