The Influence of Digital Textbooks on English Learning Activities by Japanese Learners of English: Using an eye-tracking approach
Project/Area Number |
17K02961
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Fukuoka University |
Principal Investigator |
Okuda Yuji 福岡大学, 人文学部, 教授 (90258335)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長 加奈子 福岡大学, 人文学部, 教授 (70369833)
川瀬 義清 西南学院大学, 文学部, 教授 (20108616)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
|
Keywords | デジタル教科書 / 眼球運動 / 視線計測 / 英語読解 / 注視時間 / 英語科教育法 / 英語教育 / デジタル文書読解における平均注視時間 / 問題誤答における文書注視時間 / 教育メディア / 英語学習活動 / 教育工学 / 視線計測装置 / 電子教科書 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates and analyzes whether learners' cognitive activities differ when reading English printed on paper and digital English projected on a screen in English reading activities. It was confirmed that the average gaze-time was longer when reading on a screen than when reading on paper as a result of measurement and analysis using a gaze-measuring device that can measure eye movements at various angles. Even if the average gaze-time was the same, it was also confirmed that the learners who had a longer total gaze-time (frequently gazing) were more likely to answer reading comprehension questions incorrectly.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を進めることで,紙媒体の教科書とデジタル教科書という教科書媒体の違いが学習者の理解度に及ぼす影響について科学的にデータを収集することが可能となり,今後,教育現場に普及するデジタル教科書のコンテンツを,学習者にとってより認知しやすくかつ効果的に配置するために必要な知見が得られるだろう。本研究を通して得られた成果を広く社会に公開することで,今後普及するデジタル教科書が,単なる紙媒体のテキストのデジタル版ではなく,学習効果を高めるデジタル教科書になることが期待される。
|
Report
(4 results)
Research Products
(1 results)