A Fundamental Study for Exploring the Psychological Reality of English Collocations
Project/Area Number |
17K02974
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
SAKAUE Tatsuya 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (60512621)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
|
Keywords | コロケーション / 心的実在性 / 学習者コーパス / ライティング / 言語処理 / 第二言語習得 / 視線計測 / 定型表現 / 第二言語習得理論 / 外国語教育 / コーパス |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to investigate how collocations (associative expressions) comprised of multiple words are retained in the minds of Japanese English learners. For this purpose, English composition data were collected and analyzed, focusing on how often and how quickly particular English expressions were produced. The results showed that most Japanese learners of English tended to use certain English collocations repeatedly, and the more often they used these expressions, the shorter the time required to produce them. In addition, this research found a similar tendency for English constructions—larger units of production—to remain in learners’ minds as coherent expressions.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、コロケーションという表現の存在について、単語と単語の単純な組み合わせとその頻度のみで捉えるのではなく、産出される時間や速さといった他の観点を織り交ぜて捉えることにより、学習者の頭の中でどれほど強く保持され、知識として運用されているのかについての知見を得たことは、第二言語習得ならびに外国語教育研究における学術的意義のひとつといえる。また、英語学習者と英語母語話者の間には、産出傾向について大きな差が生じやすいと従来から考えられていたが、本研究により、英語母語話者と大きな差が見られない事例が判明し、その要因として外国語教育の効果がうかがえる点は興味深く、社会的意義のあるものといえる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(6 results)