Development of the English Nominal Domain in Adult Second Language
Project/Area Number |
17K02976
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Gunma Prefectural Women's University |
Principal Investigator |
Snape Neal 群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (10463720)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
細井 洋伸 群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (40331946)
梅田 真理 群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (80620434)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | definite article / coun nouns / mass nouns / flexible nouns / Japanese / Spanish / second language / count mass / definites / count / mass / L2 learner / SLA / articles / count-mass |
Outline of Final Research Achievements |
The project we carried out was a cross-sectional investigation of definite article meanings and the count-mass distinction, testing L1-Japanese and L1-Spanish L2-English learners at different proficiency levels (intermediate and upper-intermediate) to examine the following three issues: (i) to what extent the nominal domain of learners’ L1, Japanese and Spanish, influences the definite article use and count-mass distinction in L2 English grammars. (ii) whether or not there are particular developmental stages for the definite article and count-mass distinction. (iii) what the ultimate attainment of English definite article use and count-mass distinction for L1-Japanese and L1-Spanish L2-English learners looks like. The results show that the L1 and proficiency play a role in how well L2 learners perform on a range of different tasks.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
第二言語習得においては、学習者の母語が重要な役割を果たすと考えられている。本研究は、日本語母語話者とスペイン語母語話者を対象に英語の定冠詞と可算名詞・不可算名詞の区別の習得を調査した。スペイン語は定冠詞や可算・不可算の区別のある言語だが、日本語はどちらも存在しない言語である。スペイン語母語話者は母語からの転移により、英語の冠詞や可算名詞等の習得がより容易であると予測されたが、この予測は支持されず、母語からの転移を強く示すものではなかった。この結果は、冠詞や名詞の種類の習得に関して、母語の転移が期待できる場合であっても、教室での指導が学習者の理解を深めるのに役立つ可能性があることを示唆している。
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Report
(7 results)
Research Products
(27 results)