• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empathy in Intercultural Communication: A Study of Conversations Between and Among Japanese and English Speakers

Research Project

Project/Area Number 17K02984
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShowa Women's University

Principal Investigator

YAMAMOTO Aya  昭和女子大学, 国際学部, 准教授 (10376999)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords共感 / 日本語母語話者 / 英語母語話者 / 相互行為 / 談話分析 / 語用論 / 異文化間コミュニケーション / 接触場面 / 英語 / 日本語 / 日本人英語学習者
Outline of Final Research Achievements

This research project aims to explore how empathy is achieved in conversations between and among Japanese and English speakers. Quantitative and qualitative analyses of dyadic and small-group conversations identified the linguistic properties and interactional practices that the speakers used to convey and induce empathy in Japanese and English. The results also illustrated the challenges that Japanese speakers faced when communicating in English. The findings of this study will help develop teaching materials which assist in improving the English language skills needed to build intimate or collaborative interpersonal relationships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

共感は、他者と親密さを深めたり、共生・互恵的な関係を築いたりするうえで重要な役割を担うとされる。共感の達成を支える言語行動を実際の会話の観察・記述を通して探究した点に、本研究成果の学術的意義があると考えられる。
また、本研究では日本語・英語母語話者による共感の事例を蓄積するとともに、両者の相違を実証的に示した。得られた知見は、教材などの開発に応用可能である。英語教育や異文化理解教育への貢献が期待できる点に、社会的意義があると言える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] 応答としての「わかる」 ―相互行為と会話の展開に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      山本綾
    • Journal Title

      NINJAL国際シンポジウム 第11回日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ11) 予稿集

      Volume: - Pages: 72-75

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語母語話者と日本人英語学習者の要求談話の対照分析―返金、返品・交換をめぐるロールプレイを資料として―2019

    • Author(s)
      山本 綾
    • Journal Title

      日本語用論学会第21回大会発表論文集

      Volume: - Pages: 145-152

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 説得の方略としての理解と共感―英語母語話者と日本人英語学習者の談話の分析―2019

    • Author(s)
      山本 綾
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 1 Pages: 30-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語母語話者と日本人英語学習者の要求談話の対照分析―返金、返品・交換をめぐるロールプレイを資料として―2019

    • Author(s)
      山本 綾
    • Journal Title

      日本語用論学会第21回大会発表論文集

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 問題解決に非協力的な相手を説得する ―英語母語話者と学習者の話しことばコーパスの分析―2018

    • Author(s)
      山本 綾
    • Journal Title

      社会言語科学会第41回大会大会発表論文集

      Volume: - Pages: 84-87

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語母語話者-英語母語話者間の初対面会話における関係性の構築と交渉 ―English, Japan, Japaneseをめぐる相互行為の分析―2017

    • Author(s)
      山本 綾
    • Journal Title

      学苑

      Volume: 924 Pages: 10-22

    • NAID

      120006359600

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本人英語学習者のコードスイッチング―英語母語話者を交えた小集団会話の質的分析―2021

    • Author(s)
      山本綾
    • Organizer
      大学英語教育学会第60回記念国際大会 *採択決定*
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 応答としての「わかる」 ―相互行為と会話の展開に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      山本綾
    • Organizer
      NINJAL国際シンポジウム 第11回 日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ11)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語インタラクションに必要なスキルと指導の試み(シンポジウム)2020

    • Author(s)
      重光由加・大須賀直子・瀧野みゆき・竹田らら・山本綾
    • Organizer
      大学英語教育学会第59回国際大会 *新型コロナウィルス感染拡大により中止*
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語母語話者と日本人英語学習者による理解の表明―“I know”か“I understand”か―2019

    • Author(s)
      山本 綾
    • Organizer
      対照言語行動学研究会第18回 研究会「言語行動における認識と理解―聞き手はどう理解/共感するか―」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 説得の方略としての理解と共感―英語母語話者と日本人英語学習者の談話の分析―2018

    • Author(s)
      山本 綾
    • Organizer
      第1回JAAL in JACET 学術交流集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語母語話者と日本人英語学習者の要求談話の対照分析―返金、返品・交換をめぐるロールプレイを資料として―2018

    • Author(s)
      山本 綾
    • Organizer
      日本語用論学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決に非協力的な相手を説得する ―英語母語話者と学習者の話しことばコーパスの分析―2018

    • Author(s)
      山本 綾
    • Organizer
      社会言語科学会第41回大会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi