• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research from a management perspective on the collection, processing, communication, and learning process of product accident and recall information

Research Project

Project/Area Number 17K03892
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

Hoshino Hirokazu  國學院大學, 経済学部, 教授 (50369162)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords製品事故 / 製品リコール / 組織学習 / 企業の主体的対応 / 持続的品質改善 / イノベーションの停滞 / 製品品質 / 生産性 / 顧客志向 / 製造工程管理 / リーダーシップ / 製品不具合 / ドミナントデザイン / 製品・工程ライフサイクル説 / 道路運送車両法改正 / 自動車用エアバッグ / 組織外との相互作用 / 自発性 / 製品リコール情報 / リコールの二面性 / ゼロディフェクツ / 不具合発生原因 / ものづくり環境 / 法令規則 / 製品情報の開示 / 経営学 / 製品事故・リコール / 組織文化 / 組織間関係
Outline of Final Research Achievements

In this study, the following results were obtained by examining the factors and mechanisms that lead to the sustainable reduction of product accidents and recalls.
(1) Product recall information has a role as an input for organizational learning for sustainable improvement of quality, because companies are required to make voluntary decisions for recall implementation except for serious product accidents, (2) The recall rate can be reduced through direct experience with product recalls, voluntary organizational learning through the utilization of knowledge from within and outside the organization, and the establishment of an organizational product safety system and organizational culture, (3) The study focused on the commonality of parts and equipment as a factor affecting the increase in the number of units subject to product recalls, and pointed out the possibility that stagnation in innovation affects continuous product failures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,既存の品質管理やリコールマネジメントに関する知見だけでなく,組織学習論やイノベーション理論の知見を用いながら,製品事故・リコール情報の収集・処理・伝達・学習プロセスに関する研究を行い,リコール発生や発生率の低減に向けた要因やメカニズムを明らかにしたところに大きな学術的意義がある。
また,本研究では社会的にネガティブな評価がなされる製品事故やリコール情報について,製品事故やリコールを持続的に低減させる企業の主体的な取り組みの有効性を提示することによって,企業と社会における製品リコールに関する認識のギャップを低減させたことに大きな社会的意義を有する。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] イノベーションの停滞と製品不具合に関する一考察2021

    • Author(s)
      星野 広和
    • Journal Title

      國學院経済学

      Volume: 第69巻第2号 Pages: 22-44

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 製品リコールを通じた組織学習 -組織外-自発的学習の有効性に関する一考察-2020

    • Author(s)
      星野 広和
    • Journal Title

      國學院経済学

      Volume: 第68巻第2号 Pages: 123-123

    • NAID

      40022293893

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 品質マネジメントにおける製品品質リコール情報の有効性に関する一考察2019

    • Author(s)
      星野 広和
    • Journal Title

      國學院経済学

      Volume: 第67巻 Pages: 7594-7594

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ものづくり環境の変化と製品品質マネジメントの整合性2018

    • Author(s)
      星野広和
    • Journal Title

      國學院経済学

      Volume: 第66巻 Pages: 149174-149174

    • NAID

      120006840862

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 製品リコールを通じた組織学習-組織外-自発的学習の有効性に関する一考察-2021

    • Author(s)
      星野 広和
    • Organizer
      日本経営学会 第95回大会(同志社大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『生産性のマネジメントー付加価値向上への進化ー』(経営学史叢書・第Ⅱ期第2巻)2022

    • Author(s)
      星野 広和(経営学史学会監修・信夫千佳子編著)
    • Total Pages
      137
    • Publisher
      文眞堂
    • ISBN
      9784830951534
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 國學院大學研究者データベース

    • URL

      https://www7.kokugakuin.ac.jp/k-read/index.cfm?fuseaction=kread.menu

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi