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A Study on How Art Organizations Build Relationship Building with Audience and Support Companies

Research Project

Project/Area Number 17K03903
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

Kawakita Makiko  南山大学, 経営学部, 教授 (60440806)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 薗部 靖史  東洋大学, 社会学部, 教授 (80456285)
堀田 治  南山大学, 経営学部, 准教授 (00805632)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords芸術支援 / 社会貢献 / アート・マネジメント / 芸術の消費者 / CSR / 鑑賞者行動 / スポンサーシップ / 企業ブランド / 関与 / コミットメント / アンバサダー / 芸術文化組織 / 芸術のマーケティング / 鑑賞者 / 消費者行動
Outline of Final Research Achievements

[Study.1] Research on relationship between arts organization and audience: We conducted qualitative and quantitative studies on consumers of arts. We had analyzed and depict the consumer image of art and consider its marketing strategy. We reached the goal of Study.1.
[Study.2] Regarding research on the relationship between arts organizations and supporting companies, we have conducted interviews with corporate CSR personnel. We interviewed people in charge of companies such as Shiseido, Suntory, Toyota Motor Corporation, Benesse and Japan Wool Textile Co., Ltd. many times. We had presented a framework on why companies support art, and case studies from each company. We are presenting at conferences at international conferences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、音楽ホールや文化施設、美術館、芸術団体といった芸術文化をあつかう組織が、いかにマーケティングしていけばよいのかを考える基礎をつくることを目的としている。そのために、観客をマーケティングの視座での消費者として捉えることが必要となる。その視点で芸術の消費者との関係性を強化するようなマーケティング対応を検討することは意義があるだろう。特にコロナ危機を迎えた現在においては。また、日本の文化行政の弱さを考えると、芸術を支える基盤としての企業からの支援は、芸術組織にとって重要な資金源である。企業にとっても芸術組織と関わることはプラスの影響が大きい。そのメカニズムを明らかにすることは意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The Relationship between Types of Efforts in Media Relations and Their Outcomes2020

    • Author(s)
      Makiko Kawakita
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 第34巻 3号 Pages: 211-224

    • NAID

      40022199927

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Prestige Effects of Sponsorship on Attitudes toward Corporate Brands and Art Events2020

    • Author(s)
      Sonobe, Yasushi and Kawakita, Makiko
    • Journal Title

      企業と社会フォーラム学会誌【企業と社会シリーズ9】千倉書房

      Volume: 9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 芸術文化施設の参加型広報プログラムに関する定量調査 ――ボランティア動機がコミットメントに与える影響――2019

    • Author(s)
      川北眞紀子・薗部靖史
    • Journal Title

      広報研究

      Volume: 第23号 Pages: 67-79

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] クラシック音楽の鑑賞者行動の定性研究―関与対象の違いによる類型化とマーケティング対応―2018

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Journal Title

      南山経営研究

      Volume: 33(2) Pages: 235-253

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 企業価値を高める芸術支援-ニッケ“工房からの風”の事例研究2020

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本商業学会 中部部会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effects of Prestige in Sponsorship on Attitude toward Corporate Brand and Art2020

    • Author(s)
      Yasushi Sonobe and Makiko Kawakita
    • Organizer
      23rd Annual International Public Relations Research Conference / Downtown Orlando, FL, USA , IPRRC
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 企業支援とパブリック・リレーションズ :芸術支援の類型化とそのコミュニケーション効果2019

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      日本広報学会 第25回研究発表大会 , 日本広報学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] メセナによるブランドの多型化2019

    • Author(s)
      薗部靖史
    • Organizer
      日本マーケティング学会リサーチプロジェクト合同研究会(春のリサプロ祭り)アジア・マーケティング研究報告会(青山学院大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 企業が支援する芸術と製品ブランドの類似性に関する定量調査2019

    • Author(s)
      薗部靖史・川北眞紀子
    • Organizer
      日本マーケティング学会 アジア・マーケティング研究会(共立女子大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ボランティア動機が文化施設へのコミットメントに及ぼす影響2018

    • Author(s)
      薗部靖史・川北眞紀子
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会 第103回研究大会 (大阪経済大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] クラシック音楽の鑑賞行動―関与対象の違いによる類型化とその要因2018

    • Author(s)
      川北眞紀子
    • Organizer
      第91回 日本社会学会大会 (甲南大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アクティブ・ラーニングのためのマーケティングショートケース2020

    • Author(s)
      余田拓郎・田嶋規雄・川北眞紀子
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502348211
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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