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Japanese Firms' Business Strategy in Developing the Middle-class Market in China and Thailand: From the Perspective of Organizational Learning at the Headquarters and Local Subsidiaries

Research Project

Project/Area Number 17K03947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionToyo Gakuen University

Principal Investigator

Li Xinjian  東洋学園大学, 現代経営学部, 教授 (30433684)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 申 美花  茨城キリスト教大学, 経営学部, 教授 (00543555)
今口 忠政  茨城キリスト教大学, 経営学部, 教授 (40102941)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords新興国市場戦略 / 中国市場戦略 / タイ市場戦略 / 組織学習 / 探索的学習 / 活用的学習 / 中国市場開拓 / タイ国市場開拓 / 新興国市場 / グローバル競争戦略 / 経営資源の国際移転 / 信頼構築 / 新興国中間層市場 / 破壊的イノベーション / 国際経営
Outline of Final Research Achievements

In this study, the researchers firstly summarized the strategic challenges that Japanese companies need to tackle in order to develop the middle-class market in emerging countries. Then, through comparative case studies of the competitiveness of Japanese companies, US companies, and Chinese companies in the Chinese market, the characteristics and limitations of the Japanese approach were clarified. Further, the researchers conducted questionnaire surveys on the business development of high-end and mid-price range markets in China and Thailand by Japanese companies, and received about 60 valid responses from each. The researchers classified organizational learning in the development of emerging markets into exploitive learning and exploratory learning, and obtained new findings on the preceding factors and effects of exploratory learning in particular, on the base of statistics analysis on the survey data.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本企業の新興国市場戦略に関する文献は近年急増してきたが,新興国中間層市場に焦点を当てた研究は不足している.本研究で実施されたアンケート調査は新興国中間層市場開拓に関する質問項目を多く組み入れ,得られた調査結果は稀少価値があることが言える.さらに,事例研究,アンケート調査及び統計分析により得られた知見,とりわけ探索的学習の先行要因及び効果に関する結論は学術的価値が高く,日本企業の新興国中間層市場開拓ないし海外事業展開に有益な示唆を与えたと言えよう.

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] Naresuan University(タイ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本企業の新興国市場開拓における組織学習の効果と影響要因に関する研究:在タイ日系企業のアンケート調査に基づいて2021

    • Author(s)
      李新建・申美花・今口忠政
    • Journal Title

      東洋学園大学『現代経営経済研究』

      Volume: 第5巻第4号 Pages: 27-49

    • NAID

      120007034544

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国日用品市場における P&G と花王の事業展開に関する比較研究: 多国籍企業新興国市場戦略の観点から2021

    • Author(s)
      李新建・周艶軍
    • Journal Title

      東洋学園大学『紀要』

      Volume: 第29号 Pages: 142-159

    • NAID

      120006995479

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本企業の中国ハイエンド及び中間価格帯市場の開拓に関するアンケート調査結果2020

    • Author(s)
      李新建・申美花・今口忠政
    • Journal Title

      東洋学園大学『現代経営経済研究』

      Volume: 第5巻第3号 Pages: 116-139

    • NAID

      40022212425

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本企業のタイ国ハイエンド及び中間価格帯市場の開拓に関するアンケート調査結果2020

    • Author(s)
      李新建・申美花・今口忠政・Chatree Preedaananthasuk
    • Journal Title

      東洋学園大学『現代経営経済研究』

      Volume: 第5巻第3号 Pages: 140-166

    • NAID

      40022212427

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国企業のグローバル競争力の発展に関する考察:海爾グループのケース研究を中心に2019

    • Author(s)
      李新建・申美花
    • Journal Title

      東洋学園大学『現代経営経済研究』

      Volume: 第5巻第2号 Pages: 35-53

    • NAID

      120006627792

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本企業の新興国中間層市場開拓の戦略課題に関する考察2018

    • Author(s)
      李新建・申美花
    • Journal Title

      東洋学園大学『現代経営経済研究』

      Volume: 5巻第1号 Pages: 1-22

    • NAID

      120006476595

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

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