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Analyzing the opinion change pattern of virtual public hearing participants using gaming simulation

Research Project

Project/Area Number 17K04330
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionNagoya Sangyo University

Principal Investigator

Izumi Jun  名古屋産業大学, 現代ビジネス学部, 教授 (90110725)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石橋 健一  名古屋産業大学, 現代ビジネス学部, 教授 (00333039)
豊田 祐輔  立命館大学, 政策科学部, 准教授 (00706616)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsゲーミング・シミュレーション / 公聴会 / 意見変化 / 社会基盤整備 / 専門家 / ゲーミングシミュレーション
Outline of Final Research Achievements

Through a study period, we performed three times of public hearing gaming simulation experiments about super-levee and was able to maintain the set of data about the opinion change of the virtual public hearing participant. As a result of having analyzed experimental data, it was able to observe that the opinion of the participant who participated in a multiple virtual public hearing had been changing. As for the participant, it was revealed that they decided their own opinion in reference to the opinion of the expert (people of learning and experience, journalists) in the virtual public hearing. Furthermore, it is revealed that the participant deciding own opinion with expertise independently when the opinion of the participant is the same as the expertise in the virtual public hearing, otherwise they decided their own opinion in reference to expertise of either.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、公聴会に連続して参加した傍聴者の意見は大きく変化すること、傍聴者自身の意見形成に、公述人の意見を参考にしない場合と参考にする場合があることがわかった。仮想公聴会ではあるが、傍聴者の意見変化計測は、初めてのことである。3度の実験を重ね約300余りのデータセットを構築できたこと、また、傍聴人の意見形成に公述人が影響を与えているパターンを明らかにしたことについて学術的意義は大きい、と考える。すなわち、行政の様々な計画の場で用いられている公聴会制度について、分析の視座を与えることとなり、公聴会運営についての評価を可能にしたことの社会的意義は大きいと考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] ゲーミング・シミュレーションを用いた公聴会参加者の意見変化の分析2019

    • Author(s)
      石橋健一・留野僚也
    • Journal Title

      日本シミュレーション&ゲーミング学会全国大会論文報告集

      Volume: 秋号 Pages: 22-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ゲーミング・シミュレーションを用いた公聴会参加者の意見変化の分析2019

    • Author(s)
      石橋健一
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] トピックモデルを用いたスーパー堤防に対する意見形成の要因抽出ー大学生に対する公聴会実験を通してー2018

    • Author(s)
      小野聡・石橋健一・清水泰有・留野僚也・鐘ヶ江秀彦
    • Organizer
      日本計画行政学会・第41回全国大会プログラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ゲーミング・シミュレーションを用いた仮想公聴会参加者の意見変化の計測ー参加者のパターン分析ー2018

    • Author(s)
      清水泰有・石橋健一・留野僚也・豊田祐輔・鐘ヶ江秀彦・和泉潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会・春期全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ゲーミング・シミュレーションを用いた仮想公聴会参加者の意見変化の計測2017

    • Author(s)
      石橋健一・清水泰有・荒畑俊治・和泉潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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