• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Assessing Method for Mathematical Metacognitive Ability and Instructional Methods to Foster Applied Metacognition of Elementary School Students

Research Project

Project/Area Number 17K04337
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

YOSHINO Iwao  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (60312328)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsメタ認知 / 算数 / 小学生 / メタ認知評価 / 指導法 / 文章題 / 算数指導法 / 介入授業 / 評価 / 吹き出し / 振り返り / 教育系心理学 / 教育測定・評価
Outline of Final Research Achievements

(1) An 8-item assessment criterion was developed for homeroom teachers to assess children's mathematical metacognition ability. Comparing the metacognitive activity scores during mathematical problem-solving with the teacher's evaluation criteria assessment confirmed the validity of this criterion.
(2) Development of mathematical instruction methods to foster flexible metacognition: (a) As a result of 8 hours of metacognitive instruction consisting of metacognitive awareness and metacognitive training to sixth-grade students, the metacognitive scores of the intervention group significantly improved after the instruction, confirming the effectiveness of the instruction. (b) Metacognitive instruction in pursuit of semantic understanding was given to sixth-grade children for three months. The metacognitive scores of the metacognitive lower-level group increased, especially in high-level thinking, suggesting the improvement of flexible metacognition in accordance with the problem.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

メタ認知の活動や能力を具体的・妥当に数値化し、教育実践の場で効果の検証を適正に行っている研究は非常に少ない。妥当性が高くない質問紙ではなく、記述回答やインタビューの内容を地道に分析したことや、それらに基づいて評価基準や指導法を開発したことに学術的意義がある。本研究は、現場の教員が使える評価法や指導法の開発を行なったが、基礎分野である認知心理学のメタ認知概念と教育実践を有機的に結びつけるという点も社会的意義がある。本研究の成果は、そのまま小学校の算数指導法の中に取り入れることが可能であるし、他教科や中学校の数学指導法への応用も期待できる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 算数授業におけるメタ認知的指導の効果:意味的理解につながるメタ認知的思考の価値づけを中心に2022

    • Author(s)
      吉野巌・鐙孝裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メタ認知への意識づけが大学生の数学的文章題解決に与える影響2021

    • Author(s)
      吉野巌
    • Organizer
      北海道心理学会第68回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(7):メタ認知評価基準に基づく教師による評価からの検討2019

    • Author(s)
      吉野巌・大佐賀諒・島貫靜
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 算数のメタ認知能力評価基準作成の試み(2) 修正版評価基準の妥当性の検証2018

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 算数のメタ認知能力評価基準作成の試み(2)2018

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(6)-「頭の中の先生」の言葉の評価・賞賛を中心とした2016研究の遅延効果-2017

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 算数のメタ認知能力評価基準作成の試み-評価項目の作成と算数問題解決課題の得点による妥当性の検証-2017

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi