• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive model to promote resilience and reduce school refusal in elementary and middle school students

Research Project

Project/Area Number 17K04349
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

KOBAYASHI Tomoko  静岡大学, 教育学部, 教授 (90337733)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 五十嵐 哲也  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90458141)
渡邊 弥生  法政大学, 文学部, 教授 (00210956)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsレジリエンス / 不登校 / 子ども / 不登校傾向 / 小中学生
Outline of Final Research Achievements

In terms of resilience and lifestyle, bedtime and waking time are related for elementary and junior high school students, but less so for high school students. In addition, resilience is high among children who use smartphones for one hour or less. This suggests that moderate use of smartphones helps children to connect with friends and change their mood. In a four-year longitudinal study, resilience skills at the elementary school level were associated with school refusal at the junior high school level, suggesting that learning resilience skills at the elementary school level may reduce school refusal.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

不登校児童生徒は、18万人を超えており、不登校児童生徒への対応だけでなく予防への対策も喫緊の課題となっている。本研究では、レジリエンスに着目し、介入しやすいと考えらえる生活習慣との関連を明らかにしたこと、そして不登校傾向とレジリエンススキルとの関連を明らかにすることができ、その中でも「客観的な捉え方」が不登校傾向を抑制することがわかった。また縦断調査による結果から、中学校段階の不登校傾向と小学校段階のレジリエンススキルとの関連が示されたことで、小中学校にわたる連続した支援の在り方や予防教育に対して本研究の成果が還元できると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results) Book (12 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] A Study on the Cognitive-Behavioral Therapy Intervention in an Adaptive Guidance Classroom2021

    • Author(s)
      瀧彩乃・小林朋子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 31 Pages: 69-77

    • DOI

      10.14945/00027905

    • NAID

      120006979165

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12977

    • Year and Date
      2021-03-25
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 適応指導教室におけるソーシャルスキルトレーニングを取り入れたレジリエンスプログラムの効果2019

    • Author(s)
      山西舞・小林朋子・澤田智之・中村景子・植田温子・豊田博之
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 29 Pages: 47-54

    • NAID

      120006594589

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルスキルトレーニングの”これまで”と”これから”2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 10 Pages: 25-32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害に備えて「心のケア」の準備をしよう2018

    • Author(s)
      小林朋子
    • Journal Title

      健康教室

      Volume: 69 Pages: 9-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 連載「災害時の養護教諭の対応」第9回 心の防災”レジリエンス”を育てよう2018

    • Author(s)
      小林朋子
    • Journal Title

      小学保健ニュース、中学保健ニュース、高校保健ニュース

      Volume: 1160,1713,618 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 連載「災害時の養護教諭の対応」第8回 心が落ち着くリラックス法2018

    • Author(s)
      小林朋子
    • Journal Title

      小学保健ニュース、中学保健ニュース、高校保健ニュース

      Volume: 1157,1710,615 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of Social Skills Training on the Resilience of Japanese Junior High School Students2017

    • Author(s)
      小林 朋子、渡辺 弥生
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 65 Issue: 2 Pages: 295-304

    • DOI

      10.5926/jjep.65.295

    • NAID

      130006106590

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「コミュニケーション指導」に効くソーシャルスキル・トレーニングの実践例2017

    • Author(s)
      小林朋子
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 89 Pages: 32-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルスによる中学生のメンタルヘルスへの影響(1)縦断調査によるストレス反応の推移2021

    • Author(s)
      小林朋子・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルスによる中学生のメンタルヘルスへの影響(2)縦断調査によるストレス反応の推移による不登校傾向の違い2021

    • Author(s)
      五十嵐哲也・小林朋子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力は社会性とどのように関連するのか?(1)2020

    • Author(s)
      小林朋子, 村山功, & 古見文一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力は社会性とどのように関連するのか?(2)2020

    • Author(s)
      村山功, 小林朋子, & 古見文一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生から高校生までの生活習慣とレジリエンスとの関連(1)-スマートフォンの使用と使用時間に焦点をあてて-2019

    • Author(s)
      小林朋子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校危機予防対策にしっかり取り組む方策-備えあれば憂いなし-2019

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子・押尾恵吾・小林朋子・窪田由紀
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生から高校生までの不登校傾向とレジリエンスとの関連2019

    • Author(s)
      小林朋子・渡辺弥生・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生から高校生までの生徒習慣とレジリエンスとの関連(2)就寝時間と起床時間に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      小林朋子
    • Organizer
      日本学校保健学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものレジリエンスを育てる-包括モデルによる実践もふまえて-2019

    • Author(s)
      Tomoko KOBAYASHI
    • Organizer
      International Association of Dynamic Psychotherapy
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 主観的幸福感とレジリエンスの認知の年齢層による違い2019

    • Author(s)
      青山郁子・野呂幾久子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生から高校生までを対象とした子ども用レジリエンス尺度の作成,2018

    • Author(s)
      五十嵐 哲也 ・小林 朋子・中井大介
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生から高校生までのレジリエンスに関連する思考や行動の発達的推移2018

    • Author(s)
      小林 朋子・中井大介・五十嵐 哲也
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Practice of comprehensive model (Fuji-san Model) to nurture child resilience2018

    • Author(s)
      Tomoko KOBAYASHI
    • Organizer
      40th International School Psychology Association conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校における「レジリエンス教育」の取り組み2018

    • Author(s)
      渡辺弥生,鈴木水季,山本利枝,香川隆太,西田千寿子
    • Organizer
      40th International School Psychology Association conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] チーム学校とレジリエンス2018

    • Author(s)
      岡田守弘、石隈利紀、渡辺弥生、家近早苗
    • Organizer
      第40回国際学校心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship between emotional literacy development and empathy in childhood (with Yurika Motomura) Symposium Emotional development in early and middle childhood: Children’s interpretation and expression of emotions in relation to interpersonal communication.2018

    • Author(s)
      Watanabe,Y
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & Behavioral Science, March23,Japan(Kobe)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中学生のレジリエンスと生活習慣との関連について,2017

    • Author(s)
      小林朋子
    • Organizer
      日本学校保健学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達に遅れのある幼児を育てる親へのソーシャルスキルトレーニングの実践2017

    • Author(s)
      大川真知子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Promoting child development and learning from infancy to adolescence: Mothers’ and teachers’ beliefs, attitudes, knowledge, behavior, and practice2017

    • Author(s)
      Watanabe,N.,Hamana,M.,Watanabe,Y.& Iida,J.
    • Organizer
      International School Psychology Association (UK. Manchester)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross-Cultural School ClimateValidation Study2017

    • Author(s)
      amika La Salle, Jesslynn Neves, Shane Jimerson, Chryse (Sissy) Hatzichristou, Orlean Brown Earle, & Watanabe,Y.
    • Organizer
      International School Psychology Association (UK. Manchester)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] キッズなやみかいけつ 子どもレジリエンス 「不安でおちつかないとき」2021

    • Author(s)
      オーナー・ヘッド 訳川野太郎 日本語版監修小林朋子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      岩崎書店
    • ISBN
      4265089313
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] キッズなやみかいけつ 子どもレジリエンス 「いつもとちがうことがおきたら」2021

    • Author(s)
      オーナー・ヘッド 訳小林玲子 日本語版監修小林朋子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      岩崎書店
    • ISBN
      4265089321
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] キッズなやみかいけつ 子どもレジリエンス 「とつぜんつらいことがおきたら」2021

    • Author(s)
      オーナー・ヘッド 訳川野太郎 日本語版監修小林朋子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      岩崎書店
    • ISBN
      4265089348
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] キッズなやみかいけつ 子どもレジリエンス 「友だちづきあいってむずかしい」2021

    • Author(s)
      オーナー・ヘッド 訳小林玲子 日本語版監修小林朋子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      岩崎書店
    • ISBN
      426508933X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 社会性と感情の理論および実践2020

    • Author(s)
      渡辺弥生・大森美香・飯田順子・藤枝静暁・小林朋子
    • Total Pages
      378
    • Publisher
      野間教育研究所
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] しなやかな子どもを育てるレジリエンスワークブック2019

    • Author(s)
      小林朋子・石田秀・大森純子・斎藤節子・杉山恵等
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      東山書房
    • ISBN
      4827815720
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 体と心 保健総合大百科2019 中・高校編2019

    • Author(s)
      小林朋子
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • ISBN
      4879816647
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 体と心 保健総合大百科2019 小学校編2019

    • Author(s)
      小林朋子
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • ISBN
      4879816655
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] イラスト版子どもの感情力をアップする本2019

    • Author(s)
      渡辺弥生・大村愛子
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      4772613528
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学生のためのソーシャルスキルトレーニング2019

    • Author(s)
      渡辺弥生・藤枝静暁・飯田順子
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4182237234
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 必携 生徒指導と教育相談2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779305721
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 考え、議論する道徳科授業の新しいアプローチ102017

    • Author(s)
      諸富祥彦
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784181608453
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部小林朋子研究室

    • URL

      http://tomokoba.mt-100.com/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 健康戦士コロタイジャー特設ホームページ

    • URL

      https://mt-100.com/corotaiger/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部 小林朋子研究室

    • URL

      http://tomokoba.mt-100.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi