• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on practical application of autonomy support in school settings

Research Project

Project/Area Number 17K04357
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Okada Ryo  香川大学, 教育学部, 准教授 (70581817)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords自律性支援 / 授業における指導 / 自己決定理論 / 動機づけ / 教師 / 学校 / 学級
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a educational program to acquire autonomy supportive teaching for teachers. First, the effects of teachers' autonomy support on motivation and academic grade was revealed. Second, questionnaire surveys revealed the teachers' perceived utility of autonomy support. Third, examples of autonomy supportive instructional behaviors were collected. Forth, a program to acquire autonomy supportive teaching and to reflect educational practices for teachers was developed. Finally, a leaflet that explain the findings of autonomy support was created.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自律性支援の概念は,教育実践を志向するものであったものの,必ずしも日本の学校教育場面への応用可能性については検討されてこなかった。本研究では,自律性支援の学術的知見を整理し,概念の精緻化・具体化を行うことで,学術的な発展とともに研究知見の実践的応用を目指した。本研究で作成し研修プログラムとリーフレットは,自律性支援に関する研究知見を学校現場に伝えるためのツールになるものといえる。特に,現在の学校教育場面における「学習者の自律性や主体的な学びを支える」という喫緊の課題に資する研究知見である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 自律性支援の考え方をもとに実践をふり返るプログラムの開発2020

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 40 Pages: 15-25

    • NAID

      120007011785

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異学年集団における教師の自律性支援2018

    • Author(s)
      岡田 涼・田口恵也
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 37 Pages: 37-46

    • NAID

      120007011805

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の自律性支援の効果に関するメタ分析2018

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告第I部

      Volume: 150 Pages: 31-50

    • NAID

      130007680400

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程の学生における自律性支援―統制の有効性認知に関する研究2018

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 149 Pages: 27-35

    • NAID

      120007014239

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 岡田 涼2017

    • Author(s)
      教師の自律性支援―統制の有効性認知に関する研究―学校種,教職経験年数,教師効力感との関連から―
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 35 Pages: 27-37

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自主シンポジウム『学びの文脈に即して他者とのかかわりを支える』2020

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけと学業成績に対する自律性支援の有効性認知2019

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の自律性支援の効果に関するメタ分析2018

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 異学年集団における教師の自律性支援の変化2018

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 異学年集団における教師の自律性支援―発話データを用いた分析―2018

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生における自律性支援―統制の有効性認知に関する研究2017

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の自律性支援―統制の有効性認知に関する研究2017

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校に還す心理学:研究知見からともに考える教師の仕事2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智男・岡田 涼・宮前淳子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514500
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi