• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Class Process Model Using Pre- and Post-Learning to Enhance Autonomous Learning Attitudes among Students with a Lower Level of Academic Motivation

Research Project

Project/Area Number 17K04382
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

MATSUSHIMA Rumi  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授 (40351291)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 尾崎 仁美  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授 (10314345)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords高等教育 / 自律的学習態度 / 授業 / 学習学習 / 事後学習 / オンライン授業 / 大学生 / 事前・事後学習 / 学習方略 / 対面授業 / 学習意欲 / 事前学習 / 講義型授業 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the active use of pre- and post-learning in lecture-based classes. We aimed to verify the effectiveness of the “pre-learning-class-post-learning”cycle in a lecture-based class. First, we examined whether presenting open-ended questions and conducting preparatory activities before the class were effective. Participating in various preparatory activities can promote the use of learning strategies. This use was then examined along with the results of a post-class review test. The findings suggested that in addition to presenting open-ended questions and facilitating activities before the class, a review test after each class can promote the use of learning strategies and increase interest in the class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,講義型授業におけるどの様な事前学習,事前学習を活かす授業および事後学習が,学習方略遂行や授業理解に影響するのか,といった提言を行うことにより,大学教育に貢献することが期待される。さらに,学習者の適性に応じた教育方法も明らかにするため,学習意欲が低い学生の対応や,自ら学ぶ力を身につけた学習者を育成することを課題としている大学関係者にとって,本研究の結果が有益な知見を示すことが出来ると考えられる

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学生の対面授業に対する意識-対面授業のメリット・デメリットに着目して-2023

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 13-26

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Students’ Learning Strategies: Effects of Providing Advance Open-Ended Questions and Class-Preparation Assignments2023

    • Author(s)
      Rumi Matsushima & Hitomi Ozaki
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生が捉えるオンライン授業の学習効果 ―学習意欲による差異を中心に―2022

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 52巻 Pages: 15-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Factors Determining Success of Online Classes: Based on Self-Regulated Learning and Students’ Characteristics2021

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 5-8

    • DOI

      10.15077/jjet.S45006

    • NAID

      130008151091

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 講義型授業における事前・事後学習と学習方略・授業への興味・理解度の関連について2020

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 第50巻 Pages: 17-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 講義型授業における「問い」提示および予習に関する 学習有効性評価尺度の作成2019

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 第49号 Pages: 29-43

    • NAID

      120006778995

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学生の対面授業に対する意識(1) 対面授業のメリットについて2022

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の対面授業に対する意識(2) 対面授業のメリットについて2022

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のオンライン授業観について(1) オンライン授業に対するポジティブな意識2021

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のオンライン授業観について(2) オンライン授業に対するネガティブな意識2021

    • Author(s)
      尾崎仁美、松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生が捉えるオンライン授業の学習効果-学習意欲による差異を中心に-2021

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 事前・事後学習と学習方略・授業への興味・理解度の関連について2019

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 予習に関する学習有効性評価尺度の作成2018

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a Scale of Perceived Utility of Providing Open-ended Questions2018

    • Author(s)
      Rumi Matsushima, Hitomi Ozaki
    • Organizer
      8th Asian Conference on Psychology
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業前の「問い」提示と予習が学習方略および授業への興味・理解度に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 講義型授業開始時における「問い」の提示および予習に対する評価について2017

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 講義型授業における「問い」の提示とディスカッションおよび予習課題に対する評価2017

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教職を学ぶ人のための新・教育心理学2022

    • Author(s)
      渡部雅之(編)・梶原佳子・葉山貴美子・嶋田容子・蔵永瞳・小沢日美子・松島るみ・神月紀輔・芦谷 道子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378477
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi