• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors Regulating the Developmental Trajectory of Learning Outcomes in University Students

Research Project

Project/Area Number 17K04384
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

OZAKI Hitomi  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授 (10314345)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松島 るみ  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授 (40351291)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords大学生 / ラーニングアウトカム / 学習成果 / 縦断調査 / 学業への取り組み / 大学教育 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to elucidate the process of acquiring learning outcomes among university students. We conducted a longitudinal survey over three years, starting from the first year of university admission. The results indicated that the factors related to learning outcomes vary by academic year and that formal classes and extracurricular activities contribute to the acquisition of diverse skills. Furthermore, students who showed a passive approach to their studies were perceived to acquire fewer skills than their more proactive counterparts. However, when examining changes in learning outcomes over the three years, improvements in abilities such as collaborating with others and effectively conveying opinions were observed as students advanced through academic years. This study underscores the necessity of considering evaluations at single points, individual differences, changes over time, and individual growth when assessing university students' learning outcomes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、大学生のラーニングアウトカムの評価やラーニングアウトカムに関連する要因について研究が蓄積されつつあるが、ラーニングアウトカムに影響する学年特有の要因や心理的課題についてはあまり研究が行われていない現状がある。本研究では、正課教育および正課外活動のどのような要因が大学生のラーニングアウトカムの獲得を促進させるのかという点について、学年や時期におけるラーニングアウトカムへの関連要因や、学業への取り組み方によるラーニングアウトカムの差異を明らかにしたことにより、大学における授業や学生支援の在り方に貢献することが期待される。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 大学生における学業への取り組みとラーニングアウトカムとの関連-3年間の縦断調査から-2024

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 69-80

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生のオンライン授業と対面授業における学習成果―学業への積極的関与による比較―2023

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要プシュケー

      Volume: 22 Pages: 13-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因 ―大学3年生の調査結果から―2022

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要プシュケー

      Volume: 21 Pages: 27-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因の検討ー大学2年生の調査結果からー2021

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 51 Pages: 55-65

    • NAID

      120007027558

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生におけるラーニングアウトカムの関連要因-大学1年次前期・後期のデータから-2020

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学現代人間学部心理学科・心理学研究科 研究紀要プシュケー

      Volume: 19 Pages: 43-51

    • NAID

      40022568425

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因の検討(1)ー大学2年次前期の結果からー2020

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因の検討(2)ー大学2年次後期の結果からー2020

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生におけるラーニングアウトカムの関連要因(1)-大学1年次前期のデータからー2019

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生におけるラーニングアウトカムの関連要因(2)-大学1年次後期のデータからー2019

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Factors Regulating Learning Outcomes in Japanese University Students2018

    • Author(s)
      Rumi Matsushima,Hitomi Ozaki
    • Organizer
      The 26th International Conference on Atomic Physics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生における授業への取り組みとラーニングアウトカムとの関連(1)2018

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における授業への取り組みとラーニングアウトカムとの関連(2)2018

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi