• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teachers' Professional Development in "School as Caring Community"

Research Project

Project/Area Number 17K04529
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Kitada Yoshiko  埼玉大学, 教育学部, 教授 (60574415)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教師教育 / 教師の専門性 / 授業研究 / レッスンスタディ / ケアリング / 社会的公正 / 教師のエージェンシー / 教育学 / 教職専門性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate teachers' professional development in the cases of Japanese and American "school as caring community," where teachers support underserved and underperformed students. The result of the
study revealed that teachers in the study schools developed the following professional expertise through “jugyou kenkyu / lesson study” focusing on learning and caring: 1) Teachers expanded on the concept of "caring" to emphasize the importance of care in not only students’ living and relationship building, but academic learning. 2) Teachers recognized the importance of "social justice" in promoting quality and equity in learning and caring for students. 3) Teachers developed “teacher agency” to resist neoliberal educational reforms.
The results of this study have important implications for the development of "school as caring community" as well as for teacher education research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内外において従来、経済的・学力的困難を抱える子どもたちの支援は主に生活/生徒指導や人間関係づくりの領域に限定され、学びの質を高める実践とは切り離した問題として扱われる傾向が強かった。それに対し、本研究の成果は、経済的・学力的困難を抱える子どもたちの支援には、学びの質の向上とケアリングの両方が必要不可欠であることを明らかにし、さらに「学び」と「ケア」を中核とした「授業研究/レッスンスタディ」を通して育まれる教師の専門的力量を、「ケアリング」「社会的公正」、「教師のエージェンシー」という3つの理論的視座から意味づけたことに学術的・社会的な意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results)

  • [Journal Article] 「深い学び」の実現に向けた授業研究とカリキュラム・マネジメントをつなぐために ―NPDLの「ディープラーニング」の取り組みに着目して2022

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 8-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teacher Agency in the Modification of Japanese Lesson Study in the United States2022

    • Author(s)
      Yoshiko Kitada
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 16 Pages: 45-57

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリフォルニア州における「区画税」制度の意義と課題 : サンフランシスコ・ベイエリアの富裕学区と貧困学区に着目して2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 33-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州のレッジョ・インスピレーション : 全日制幼稚園の実施過程に着目して2020

    • Author(s)
      浅井幸子、黒田友紀、北田佳子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 645-662

    • NAID

      120007115858

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育の「定型化」に挑む教育実践研究の歩み:明治期・大正期・昭和期の授業研究に焦点化して2017

    • Author(s)
      北田佳子
    • Journal Title

      教育方法46 学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討:「資質・能力」と「教科の本質」をめぐって

      Volume: 46 Pages: 98-110

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Collaborative Learning for Creating Democratic Classrooms2023

    • Author(s)
      Yoshiko Kitada
    • Organizer
      10th International Conference of School as Learning Community
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Teaching for Social Justice at School as Learning Community2022

    • Author(s)
      Yoshiko Kitada
    • Organizer
      The 9th International Conference of School as Learning Community
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 社会的公正を志向するLesson Study:米国サンフランシスコ統合学区の取り組みから2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおけるLesson Studyの展開:Mills CollegeのLesson Studyグループの役割に着目して2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Power of Learning Community under the COVID-19 Pandemic2021

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      The 8th International Conference of School as Learning Community
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 公正とエクセレンスを追求する米国の公立学校改革:サンフランシスコ統合学区における公立学校改革2020

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      アメリカ教育学会第32 回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アカウンタビリティ政策が教師の教育実践に及ぼす影響:セントラル・パーク・イースト小・中等学校の事例を手がかりに2018

    • Author(s)
      北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What are Lesson Studies in Pursuit of ‘Happiness’?2017

    • Author(s)
      Yoshiko KITADA
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2017 International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi