• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of developing the ability of teachers to reflect on their practice: Changes of teachers' narratives in lesson study in early childhood education and care facilities

Research Project

Project/Area Number 17K04536
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Kishino Mai  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (80452126)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords実践の省察 / 保育者の専門性 / 園内研究会 / コミュニティ / ネットワーク / 保育者の力量形成 / 保育者の力量 / 省察 / 語り / 保育 / 社会・文化・歴史的文脈 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This study focused on lesson study in early childhood education and care facilities, analyzed how teachers observe and discuss children's learning processes, and examined the process and background of how teachers develop the ability to reflect on their own practice. Through a longitudinal case study of lesson study in multiple facilities, it was suggested that teachers' abilities as reflective practitioners were cultivated in multi-layered learning communities both inside and outside the facilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育者の省察的実践者としての力量は,個々人に属するものというよりは,園内の学び合うコミュニティの展開と連動していくものであり,またそれを支えるのは,一園を越えた多層的なネットワークであるという構造を明らかにすることができた。これは専門職として学び合うネットワークの新たな理論的枠組みを示すものであり,またこうした視点は,幼児教育研修の改革と推進に寄与するという点で社会的な意義も大きい。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 保育者が学び合うコミュニティを培う省察的機構・組織の構築過程: 幼児教育支援センターにおける研修のマネジメントの省察2022

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      省察的実践研究

      Volume: 2

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児教育における専門職学習コミュニティの構築:園における「保育実践研究」のマネジメント2019

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学)

      Volume: 12 Pages: 13-16

    • NAID

      120006825930

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 傍観者から協働探究者へ:教育実践のフィールドに関わる研究者としての省察2018

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 10 Pages: 111-113

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 遊びの中で総合的な学びを生み出すサイクルの展開と多層性:ある保育所における「紅芋発表会」の事例分析を通した保育デザインの検討2017

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学教職大学院)

      Volume: 10 Pages: 45-55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 長期にわたる保育実践記録に見られる保育者としての専門性2023

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Teacher Competency and Professional Learning Community through Transformation of Lesson Study Modes in Japanese Early Childhood Education Facilities2023

    • Author(s)
      Mai Kishino
    • Organizer
      WALS(World Association of Lesson Studies) Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring Professionals of Early Childhood Education and Care: Based on Reflections and Episodic Descriptions2022

    • Author(s)
      Yuta Miyamoto & Mai Kishino
    • Organizer
      The 22nd Conference of Pacific of Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育者の力量形成を支える園内研究会を持続させる要因:複数園での園内研究会への参画の省察を通して2022

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      発達心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所における実践し省察するコミュニティの形成:町の4保育所における4年間のプロセス2019

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会 ポスター発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 長い時間にわたる学びを捉え直す:「書く」ことによる省察と実践の再構成2019

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会 自主シンポジウム「授業研究から学校改革に繋ぐ:授業研究の質的転換への挑戦」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の専門性を高める研修をいかに組織するか:福井県幼児教育支援センターにおける研修の発展過程の分析2018

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 園内研究会の「状況」はいかにして教師の成長につながるのか2018

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会 自主シンポジウム「教育心理学からみた教師の成長と変容」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育を見合う研究会の変遷プロセス ~複数園の置かれた状況の比較~2017

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Development in Community Constellations as a Tool of ZPD2017

    • Author(s)
      Mai Kishino
    • Organizer
      International Society for Culutural and Acivity theory Research
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 学校に還す心理学:研究知見からともに考える教師の仕事2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前淳子編著
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Educating Adolescents Around the Globe2020

    • Author(s)
      Meike Waltzlawik & Alina Burkholder (Eds)
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 授業研究:実践を変え、理論を革新する (ワードマップ)2019

    • Author(s)
      木村優・岸野麻衣編著
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 福井発プロジェクト型学習~未来を創る子どもたち2018

    • Author(s)
      福井大学教育学部附属義務教育学校教育実践研究会編・秋田喜代美・松木健一・柳澤昌一・木村優・岸野麻衣著
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 生活のなかの発達2018

    • Author(s)
      外山紀子・安藤智子・本山方子編著・倉持清美・横山真貴子・園田菜摘・岸野麻衣・佐久間路子・角谷詩織・野坂祐子・小保方晶子・荒牧美佐子・福丸由佳・若本純子・無藤隆著
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 10の姿プラス5・実践解説書2018

    • Author(s)
      無藤隆編著
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      ひかりのくに
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi