• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of learner factors in curriculum management

Research Project

Project/Area Number 17K04537
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University (2018-2019, 2021)
Gifu University (2017)

Principal Investigator

Tamura Tomoko  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (90435107)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷 伊織  愛知淑徳大学, 健康医療科学部, 准教授 (10568497)
本間 学  中村学園大学, 栄養科学部, 准教授 (40209341)
上杉 裕子  呉工業高等専門学校, 人文社会系分野, 准教授 (80644640)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsカリキュラムマネジメント / 生徒参加 / 授業研究 / 自己調整学習 / 授業観 / 学習観 / 授業づくり / 生徒エージェンシー / 教師の意識 / テキストマイニング / カリキュラム論
Outline of Final Research Achievements

This study elucidated the methods, effects, conditions, and limitations of learners’ involvement in lesson creation. First, we conducted a case study of a junior high school in which students practiced lesson studies and analyzed student interviews using self-regulated learning theory. The students reflected on the learning process of the class in a metacognitive way and collaborated with teachers to create an effective learning environment. Second, a quantitative survey of teachers clarified their views on student participation in lesson creation. Two-thirds of the respondents positively perceived practice. It was expected that students’ motivation and academic ability would improve, that they would form a proactive attitude, and that teachers would improve their lessons. Difficulties were recognized in the children's developmental stages, individual differences, the ability differences, securing time for teachers, changing consciousness, common understanding, and leadership.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業やカリキュラムは教師に計画されるが,学習は,教室の実践における教師と学習者の相互作用により創造される。しかし,学習者の役割,参加の意義や効果,方法の解明は不十分だった。生徒エージェンシーや自己調整学習が注目される今,本研究はそれらにつながる知見を提供した。国際的に注目される授業研究における,生徒の役割や影響力,生徒参加のシステムや効果を明らかにしたことは国際的な授業研究の進展に寄与する。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (9 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 授業づくりへの児童生徒の参加に関する教師の意識 ─テキストマイニング分析を通して─2022

    • Author(s)
      田村知子・谷伊織・本間学
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 55-74

    • DOI

      10.32287/TD00032230

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32230

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Involving students in lesson study: a new perspective2019

    • Author(s)
      Tamura Tomoko、Uesugi Yuko
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 9 Issue: 2 Pages: 139-151

    • DOI

      10.1108/ijlls-04-2018-0026

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領の理念を実現するカリキュラム・マネジメント2019

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年5月号 Pages: 32-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達 障害児者の援助に役立つ数量的アセスメント (11)――測定の信頼性と妥当性 (5)2018

    • Author(s)
      村上 隆・行廣 隆次・伊藤 大幸・安永 和央・谷 伊織・平島 太
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 47 Pages: 66-78

    • NAID

      40021507954

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害児者の援助に役立つ数量的アセスメント (12)――潜在 変数を用いた新しい分析モデル (1)2018

    • Author(s)
      村上 隆・行廣 隆次・伊藤 大幸・谷 伊織・安永 和央・平島 太郎・坪田 祐基・ 寺尾 尚大
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 48 Pages: 66-78

    • NAID

      40021668093

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメントの自己評価ツールの開発と検証2017

    • Author(s)
      田村知子・本間学・吉冨芳正・村川雅弘
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 661 Pages: 221-231

    • NAID

      120006378189

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメント(1)~カリキュラムマネジメントとは何をどうすることか、それはなぜ必要かNo.4320-2320172017

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      私学マネジメント協会『FORWARD』

      Volume: 43 Pages: 20-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメント(2)~評価を起点としたマネジメントサイクルと評価手法2017

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      私学マネジメント協会『FORWARD』

      Volume: 44 Pages: 24-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムマネジメント(3)~授業と組織をつなぐマネジメント2017

    • Author(s)
      田村知子
    • Journal Title

      私学マネジメント協会『FORWARD』

      Volume: 45 Pages: 24-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害児者の援助に役立つ数量的アセスメント (10)――測定の信頼性と妥当性 (4)2017

    • Author(s)
      村上 隆・行廣 隆次・伊藤 大幸・安永 和央・谷 伊織・平島 太郎
    • Journal Title

      アスペハート

      Volume: 46 Pages: 86-101

    • NAID

      40021337091

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] THE COLLABORATIVE RESEARCH TO ENHANCE THE LANGUAGE ACQUISITION AND CROSS-CULTURAL UNDERSTANDING AMONG NON-NATIVE ENGLISH SPEAKERS IN THE SKYPE-USED PROGRAM2017

    • Author(s)
      Yuko Uesugi
    • Journal Title

      Transactions of ISATE (e-book with ISBN)

      Volume: 0 Pages: 316-320

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Panel Discussion Session 2.2 Lesson Learned in Asia2022

    • Author(s)
      Yuko UESUGI
    • Organizer
      Virtual International Seminar on Human Capital Maximization: Reimagining and Redesigning our Skills of the Future
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カリキュラムマネジメントへの学習者の参加に対する教師の意識2019

    • Author(s)
      田村知子・谷伊織・本間学
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムマネジメント再考2019

    • Author(s)
      田村知子
    • Organizer
      九州教育経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践をつくるカリキュラム・マネジメント-研究を進め学校や教育委員会を支援する立場から-2019

    • Author(s)
      田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Correlation between the International Exchange Events and Motivation2019

    • Author(s)
      上杉裕子
    • Organizer
      13th World Association of Lesson Studies International Conference (WALS) 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 心理学研究における構造方程式モデリング(SEM)の役割とピットフォール(2) Promise and Pitfalls of Structural Equation Modeling in Psychological Research (2)2019

    • Author(s)
      谷 伊織
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会 公募シンポジウム3
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒による授業研究の効果検2018

    • Author(s)
      田村知子・本間学・谷伊織・上杉裕子
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムマネジメントにおける学習者要因の研究- 効果測定のための尺度作成および教師のリーダーシップとの関連2018

    • Author(s)
      谷伊織・田村知子・本間学・上杉裕子
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Student-Centered Lesson Study with Curriculum Management: The Measurement of Effects by Continuous Survey and Relations with Teachers’ Leadership2018

    • Author(s)
      Tomoko TAMURA, Manabu HOMMA, Yuko UESUGI, Iori TANI
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師の認知した子どもの自尊 感情の差異の検討 -共起ネットワークによる自由記述の分析-2018

    • Author(s)
      谷伊織・吉橋由香・大嶽さと子・永田雅子
    • Organizer
      日本教育心理 学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の自尊感情、セルフ・モ ニタリングおよびセルフ・コントロールの関連2018

    • Author(s)
      大嶽さと子・吉橋由香・谷伊織・永田雅子
    • Organizer
      日本教育心理 学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Mplusによる因子分析 伊藤 大幸・谷 伊織・平島 太郎 Mplusによる多 変量解析――初学者のための構造方程式モデリング入門――2017

    • Author(s)
      谷伊織
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会 チュートリアルワークショップ. 福岡 (久留米シティプラザ)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生版臨床用セルフモニタ リング尺度の検討2017

    • Author(s)
      谷伊織・吉橋由香・大嶽さと子・永田雅子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会.名古屋(名古屋国際会議場)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] THE COLLABORATIVE RESEARCH TO ENHANCE THE LANGUAGE ACQUISITION AND CROSS-CULTURAL UNDERSTANDING AMONG NON-NATIVE ENGLISH SPEAKERS IN THE SKYPE-USED PROGRAM2017

    • Author(s)
      Yuko Uesugi
    • Organizer
      ISATE(International Symposium on Advances in Technology Education) 4 Ngee Ann Polytechnic, Singapore
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムマネジメント評価の3手法の特性の検証と支援システムの試作 ーカリキュラムマネジメント評価手法の比較検討(4)ー2017

    • Author(s)
      本間学・根津朋実・村川雅弘・田村知子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第27回大会,岡山(岡山大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 第2章 近年の主要な諸理論(ビッグ・ファイブとその周辺,パーソナルコンストラクト)   鈴木公啓 (編) パーソナリティ心理学概論 22022

    • Author(s)
      谷伊織
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「25 カリキュラム・マネジメント」初任者研修実務必携追録第12号2021

    • Author(s)
      田村知子
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      第一法規
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 6章 構成概念の測定 石井秀宗・滝沢龍 (編) 公認心理師カリキュラム準拠 臨床統計学   [心理学統計法・心理学研究法]2021

    • Author(s)
      谷伊織
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      医歯薬出版
    • ISBN
      9784263266359
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「第6章 若手を育てる校内体制」大脇康弘編著『若手教師を育てるマネジメント』2019

    • Author(s)
      田村知子
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324106471
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「15章 幼児期・児童期の感情障害」内山 伊知郎監修『感情心理学ハンドブック2019

    • Author(s)
      谷伊織
    • Total Pages
      472
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 原田信之編著『カリキュラム・マネジメントと授業の質保証―各国の事例の比較から』「序章 日本のカリキュラム・マネジメントの現状と課題」pp.1-332018

    • Author(s)
      田村知子
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830242
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本教育経営学会編集『教育経営学の研究動向』「第3章 カリキュラム・マネジメント研究の進展と今後の課題」pp.24-352018

    • Author(s)
      田村知子
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028137
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本教育経営学会編集『教育経営ハンドブック』「第4章2.(21)カリキュラム・マネジメント」pp.130-1312018

    • Author(s)
      田村知子
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028151
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 村上 隆, 行廣 隆次(監修) 伊藤 大幸 (編著)『心理学・社会科学研究のための構造方程式モデリング: Mplusによる実践 基礎編』「第4章 探索的因子分析」pp.87-1102018

    • Author(s)
      谷伊織
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513022
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 呉工業高等専門学校公式HP高専日誌

    • URL

      https://www.kure-nct.ac.jp/newdiary/2018/09/12_1.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] A Study of the Effects of Lesson Study Conducted by Junior High School Students2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi