• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Inquiry of Teacher Accreditation Requirements

Research Project

Project/Area Number 17K04553
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNational Institute for School Teachers and Staff Development (2018-2019, 2021)
Shimane University (2017)

Principal Investigator

Yurita Makito  独立行政法人教職員支援機構(東京事務所調査企画課), 東京事務所, 上席フェロー (40467717)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 香川 奈緒美  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80622399)
Project Period (FY) 2021-01-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords教師教育 / 教員政策 / 教員研修 / 比較教育学 / 教育学 / EBPM / アカウンタビリティ / 国際動向 / コンピテンシー / 教師教育学
Outline of Research at the Start

本研究は教師の専門職性をめぐる以下の2課題への応答を試みる。
第一の課題は、教員の養成・採用・研修を接続する実証研究に支えられた共通基盤(共通言語)の不在。
第二の課題は、教師教育研究における普遍的知見を探究する実証研究の不足。
このため、本研究は、教職スタンダードの設計・測定に係わる国際動向の調査を通して、教員の養成・採用・研修を体系的に捉える教師の専門性と資質能力をめぐる普遍的知見を探究する。そこで示される普遍的知見をもとに、わが国の教師教育政策・研究のドメスティックな文脈を相対化する研究視点を提示し、実証研究に支えられた教師教育学の「学」としての確立を図る。

Outline of Final Research Achievements

The study focuses on the issues of (1) the dilution of teachers' professional identity, (2) the decline in the attractiveness of the teaching profession and (3) the increase in teacher turnover observed in the systems that have introduced accountability policies for teacher quality. It was examined the effectiveness and limitations of the behaviourist quality assurance approach in defining and measuring teachers' professional competencies. Based on previous studies on teachers' professional identity and its formation, as well as surveys of the actual situation in other countries, it was found that the behaviourist quality assurance approach, which defines and measures teachers' professional and qualitative competences in an elemental and decompositional manner, is of limited effectiveness, invalidates professional identity and is directly linked to the decline in the attractiveness of the teaching profession and the de-professionalisation of the profession.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師に求められる職能を資質能力に要素分解し,これをスタンダードや指標として用いる制度的質保証メカニズムを前提にする教員政策の課題と理論的限界を明らかにした。これに合わせて主に欧州諸国で再検討が進む教師の継続的な職能開発の制度的質保証をめぐる教員政策の現状を調査し,専門職性に伴う学びと教員を組織として捉え包摂的な機会保障を図るウェールズ(英)で進む教師教育政策の改革について整理した。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2022 2021 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 11 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] One Step Further: Advancing Lesson Study Practice through Collaborative Inquiry School-University Partnership2022

    • Author(s)
      Wang, L.; Kimura, Y.; Yurita, M.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Education

      Volume: 42 Pages: 124-137

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 越境するエビデンス(印刷中)2022

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学と教育委員会との有機的連携の構築:教員研修・教員意識調査を切り口に2018

    • Author(s)
      百合田真樹人,香川奈緒美,深見俊崇
    • Journal Title

      日本教育大学協会年報

      Volume: 36 Pages: 329-341

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「校内研修」展開とその方向性:教員免許更新制の発展的解消とその後の研修と質保証2022

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      全国研修担当者セミナー・教職大学院セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Teacher Training & Competency Development in the Intelligent Information Era2021

    • Author(s)
      Yurita, M.
    • Organizer
      National Education Training Institutes in ASEAN (NETI-A) Forum 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教師の資質能力をめぐる政策と実践のレトリックと教師教育の課題2021

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の資質と役割とをめぐるディスコースの国際動向2021

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      大塚学校経営研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師教育政策/研究のパラダイムシフト:資質能力の保証から組織化された専門職性の向上と活用へ2021

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      自民党文部科学部会「教師の確保・資質向上・支援小委員会」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What Need to Be Done, So We Can Do What We Do Best? -- Emerging Demands in Professional Community in an Era of Deprofessionalisation2021

    • Author(s)
      Yurita, M.
    • Organizer
      IMSSB
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Panel Commentary: Teacher Training & Competency Development in the Intelligent Information Era2021

    • Author(s)
      Yurita, M.
    • Organizer
      National Education Training Institutes in ASEAN (NETI-A) Forum
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「令和の日本型教育」を担う教師を支える学校管理職の在り方をめぐる検討の視点:個別的で管理的な資質能力アプローチを超えて2021

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      中央教育審議会「令和の日本型学校教育」を担う教師の在り方特別部会(第2回)・ 初等中等教育分科会教員養成部会(第124回)合同会議
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多元的学力感をめぐる国際的調査研究の方向性2018

    • Author(s)
      百合田真樹人,香川奈緒美
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多元的学力感を反映する教育効果の調査測定方法の検討と試案2018

    • Author(s)
      香川奈緒美,百合田真樹人
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育研究の政治性と方法論的課題2018

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師教育機関の自律性とアカウンタビリティ:自律性の保証装置としてのアカウンタビリティ2018

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師教育研究の問いについて:国際調査研究のディスコースからの検討2018

    • Author(s)
      百合田真樹人,香川奈緒美
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Roles and Challenges of Moral Education in Japan: Teaching in the VUCA World2018

    • Author(s)
      YURITA, Makito
    • Organizer
      EDUCA
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Better Teachers, Better Education?--Teacher as a Key Factor2018

    • Author(s)
      M. Yurita
    • Organizer
      Historias de Exito: El porque de la extraordinaria performance educativa en los pases que lideran todos los rankings
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学校管理職の意識と責任:教員研修における試行調査から2017

    • Author(s)
      百合田真樹人・香川奈緒美
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成・教師教育における教員養成・教師教育におけるアクティブ・ラーニングの実践課題2017

    • Author(s)
      香川奈緒美・百合田真樹人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] timulating New Model of Learning for the 21st Century: Building Collaboration for Better Teaching and Learning2017

    • Author(s)
      M. Yurita, I. Kagami, R. Hiranaka
    • Organizer
      EDUCA
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ウェルビーイングの生成と課題2022

    • Author(s)
      百合田真樹人
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      独立行政法人教職員支援機構
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 学校教育の組織における社会的・文化的に形成された性に基づく格差とその課題

    • URL

      https://www.nits.go.jp/research/result/002/files/index_20190123_001.pdf

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi