• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Considering the Effectiveness of Reflection in Leadership Development in College Students and Sharing Research Results

Research Project

Project/Area Number 17K04559
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Murata Shinya  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 講師 (10580475)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岸岡 洋介  京都外国語大学, 外国語学部, 講師 (00773235)
山内 一祥  佐賀大学, 全学教育機構, 講師 (90626516)
仲道 雅輝  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 講師 (90625279)
秦 敬治  岡山理科大学, 教育推進機構, 教授 (50444732)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsリーダーシップ / リフレクション / 学生の能力開発 / 教育学 / 教育評価 / リーダーシップ養成
Outline of Final Research Achievements

In this study, the principal investigator and co-investigators examined extracurricular programs for leadership development implemented as inter-university collaborative activities. Researchers considered the impact of reflection on the development and cultivation of leadership among college students. Through surveys from participating students and observations from the instructors who provided support for these programs, the study was able to investigate what students learned from these reflection-related leadership programs. This study reviewed students’ sense of personal development of leadership-related skills and mindset, as well as the major effects of student interactions with instructors and other staff.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

リーダーシップに関する知識・スキル・マインドを学生期に養成することに関する実社会からのリクエストを背景に、我が国でも多様な手法を用いたリーダーシップ・プログラムが実施されるようになってきたが、未だ開発途上のものや効果検証が十分とは言い難いものも少なくない。そこで本研究では、高等教育機関が実施する実践と経験から学ぶ研修プログラムを対象に、リフレクションを用いたリーダーシップ養成の効果について調査すると共に、得られた知見の公表・共有を通じて当該分野における取り組みの深化に資せんと試みたものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2019 2018

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 学生リーダーシップ・プログラムにおけるリフレクションの効果について;リーダーシップに関する学びを促進する要因を探る試み2019

    • Author(s)
      村田晋也、山内一祥、岸岡洋介、仲道雅輝、秦敬治
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のリーダーシップ養成におけるリフレクションの効果について2018

    • Author(s)
      村田晋也、山内一祥、岸岡洋介、仲道雅輝、秦敬治
    • Organizer
      大学教育学会2018年度課題研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi