• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Experience Oriented Design and Evaluation of Project-based Learning

Research Project

Project/Area Number 17K04588
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Osada Naoko  立命館大学, 共通教育推進機構, 准教授 (90552711)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords産学連携PBL / キャリア教育 / パターン・ランゲージ / 学習支援 / 実践コミュニティ / 課題解決 / エレベーターピッチ / カリキュラム / 自主的 / 学習活動 / コーオプ演習 / 活動デザイン / プロジェクト型学習 / エクスペリエンスデザイン / 経験学習 / 質的分析
Outline of Final Research Achievements

In a learning environment that respects student independence, such as industry-academia collaborative PBL, it was effective to support the cycle in which learners evaluate their own activities and design while discussing the next activity. Unlike traditional learning support in which a supporter intervenes or works with the learner, the experience of the learner in the industry-academia collaborative PBL is used as knowledge beyond the standpoint of the supporter and the learner. This study established specific learning activities and evaluation methods to make these possible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブ・ラーニングの浸透に伴い、従来の学問体系を基盤として行われている大学教育とは異なるタイプの学習環境が増えている。実践の現場では、教員として、こうした学びをどのように設計し評価するべきかという点が課題となっている。本研究では産学連携PBLにおける支援のあり方を捉え直し、大学教育における新しいタイプの学びを支援する方法を提示した。具体的な方法として、学生と教員が協働的にパターン・ランゲージを開発することを通じて、産学連携PBLにおける経験を振り返り、実践コミュニティの知識として活用していく環境を提示した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 解決策提案型PBLのサポート科目における形成的評価に関する検討2019

    • Author(s)
      長田尚子、江口瑛子、森田泰暢、中川洋子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET19/4 Pages: 59-66

    • NAID

      40022058011

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 全学型キャリア教育科目の実践的課題 -カリキュラム・マネジメントを手がかりとした考察-2018

    • Author(s)
      長田尚子・中川洋子・川﨑友嗣・勝又あずさ・杉谷祐美子
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 55-65

    • NAID

      120006624108

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 産学連携PBLのサポート科目を通じた学習支援の検討2018

    • Author(s)
      長田尚子・森田泰暢・江口瑛子・中川洋子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 18(2) Pages: 29-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] キャリア教育科目におけるグルプワークの展開方法の検討-学習科学に基づくジグソー法実践を手がかりとして-2018

    • Author(s)
      長田尚子
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 127-146

    • NAID

      120006627543

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 産学連携PBLを支える実践コミュニティの育成-パターン・ランゲージの開発・改善を通じた考察-2021

    • Author(s)
      長田尚子
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 産学連携PBLにおけるUXの記述メディアとしてのパターン・ランゲージ2020

    • Author(s)
      長田尚子
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 全学型キャリア教育科目における内容・方法上の連関性の考察―「問い」で学びをつなぐオムニバス授業の検討―2020

    • Author(s)
      長田尚子、中川洋子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 産学連携PBLの参加者を支援するパターン・ランゲージの開発-自律的な活動を創造的な提案につなぐために-2018

    • Author(s)
      長田尚子, 中村洸太朗, 馬場亮輔
    • Organizer
      AsianPLoP2018:7th Asian Conference on Pattern Languages of Programs
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 全学型キャリア教育科目の実践的課題と展望 -教養教育におけるカリキュラム・マネジメントと実践者を取り巻く課題の検討-2018

    • Author(s)
      長田尚子, 勝又あずさ, 中川洋子,川﨑友嗣, 杉谷祐美子
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム 参加者企画セッション
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多人数講義型キャリア教育科目でのグループ活動のデザインと評価-ディープ・アクティブラーニングの学習サイクルを意識してー2017

    • Author(s)
      長田尚子
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第39回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] From University Classrooms to Real-World Setting through Project-Based Learning2017

    • Author(s)
      Naoko Osada
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] コーオプ演習での実践を深める ー 考えと動きを創る20のパターン (冊子)

    • URL

      https://researchmap.jp/blogs/blog_entries/view/98056/b84cca34c8907dcbf12314dc445b799b?frame_id=725697

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi