• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Possibility and problem of " interactive practice" in active learning of the junior high school

Research Project

Project/Area Number 17K04589
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShitennoji University

Principal Investigator

YAMADA AYA  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (50174701)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瓦林 亜希子  都留文科大学, 教養学部, 准教授 (10780249)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsフレネ教育 / アクティブ・ラーニング / ビヤンヴェイヤンス / 社会に開かれた教育課程 / 生活教育 / 対話的実践 / 主体性 / カリキュラム・マネジメント / 対話 / 問題解決的学習過程 / ケアと対話 / 主体と共同推敲 / 主体と協働 / 差異
Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the practice of Frenet experiment classes in French junior high schools in order to realize "active and deep learning" and "interactive learning" in junior high schools in Japan. Curriculum was developed through discussions among teachers (including students) so that students can start from their interests, question their own life world, understand the subject content and background studies, and participate in cultural creation, and take part in social production. It became clear that it is possible to see the school as a place for re-creating relationships and encounters, and to create dialogues among students, between students and teachers, outside experts, parties and parents in classes, TI (personalized learning), ateliers, class meetings, and presentations of results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、日本では不登校が増加し続けている。研究成果により,2017年3月告示の学習指導要領おいて求められている「主体的で対話的で深い学び」の実現において、「対話的実践」をどのようにつくりだすことが必要であり,可能であるのか。特に中学校で重視されてきた「系統的な教科学習」を学問的な知に出会い,吟味できる「対話的実践」のあり方と教師の指導のあり方,そしてそのための課題が明らかになった点で,社会的意義は大きいといえる。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (17 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 差異と複数生にひらく自治と学び・参加の往還2024

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      『生活指導』誌

      Volume: 772 Pages: 26-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生きることにつながる学びと参加―差異と複数生にひらく討議、対話・討論2024

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      『高校生活指導』誌

      Volume: 217 Pages: 102-109

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今,「評価」をどのように考えるのか―家庭科における「学び」と「評価」―2023

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      『家庭科研究』誌

      Volume: 375 Pages: 4-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの自由な自己表現を尊重する生活綴方の歴史2023

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      『都留文科大学教職センター紀要』

      Volume: 第8集 Pages: 104-109

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校・教室において「性の多様性を尊重する」とはどういうことか2022

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 763 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「性の多様性」と生活指導―「討議づくり」の可能性―2022

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 765 Pages: 60-67

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 1940年代前後のフランスとフレネ教育運動2022

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      幼児教育史学会監修/小玉亮子・一見真理子編集『幼児教育史研究の新地平』萌文書林

      Volume: 下巻ー幼児教育の現代史ー Pages: 127-131

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別講演「フランス・ヴァンスのフレネ学校の教育理念と現在の実践」日本語原稿2022

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フレネ教育研究会会報

      Volume: フレネ教育研究会会報118号 Pages: 25-31

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 深層の物語を読みとき、読みひらくということ : 権利に開かれた学びと参加2021

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 756 Pages: 56-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] La valeur de bienveillance en éducation. Une coopération France-Japon en "Pédagogie Freinet" 2(教育における「子どもをありのままに受け入れる」ことの意義ーフレネ教育における日仏間の協働的実践2)2019

    • Author(s)
      Henri-Luois GO, Akiko KAWARABAYASHI
    • Journal Title

      Les valeurs en éducation Transmission, conservation, novation

      Volume: 2019-2020 Pages: 256-274

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 実践報告「なぜ森のない浦安市で森のようちえんを始めたのか」「ヨーロッパ視察から学んだ実践ー箕面こどもの森学園の変容」記録・感想2019

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フレネ教育研究会通信

      Volume: 第6号(第59回夏の全国集会号) Pages: 4-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日仏の高等学校における教育課程改革2019

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第31号 Pages: 67-74

    • NAID

      40022473700

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] La valeur de bienveillance en éducation. Une coopération France-Japon en "Pédagogie Freinet"2019

    • Author(s)
      Henri Louis GO, Akiko KAWARABAYASHI
    • Journal Title

      Les valeurs en éducation Transmission, conservation, novation [Laboratoire LISEC -Université de Lorraine

      Volume: 2018-2019 Pages: 143-154

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「イエナプランとフレネ教育」記録・感想2018

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フレネ教育研究会通信5(第58回夏の全国集会号)

      Volume: 5 Pages: 5-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの願いに応える教科内容・教材研究を2018

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2月号 Pages: 43-50

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] すべての子どもを受け入れる教育方法”の日仏における歴史と思想2018

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      北陸大学紀要

      Volume: 第44号 Pages: 16-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における子ども中心主義から生まれた教育方法とカリキュラムの理念に関する2018

    • Author(s)
      瓦林亜希子・田中昌弥
    • Journal Title

      都留文科大学教職支援センター年報

      Volume: 2018年 Pages: 5-16

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] CONFERENCE 《LA PERMANANCE DU COURANT PEDAGOGIQUE DE L' "ECRITURE DE LA VIE " DANS LES 》ECOLES JAOINAISES APRES-GUERRE (講演:「戦後の教育改革と日本の学校における生活表現を大事にする教育実践の意義」)2024

    • Author(s)
      KAWARABAYASHI Akiko(瓦林 亜希子)
    • Organizer
      LES JEUDIS DU JAPON, CYCLE DE CONFERENCES ORGANISE PAR L'INSTITUT FRANCAIS DE RECHERCHE SUR L'ASIE DE L'EST ANTENNE DE TOULOUSE (フランス東アジア研究所トゥールーズ支部主催講演会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] La permanence du courant pédagogique de l'« écriture de la vie » dans l'histoire de l'éducation japonaise d'après-guerre (戦後日本の教育における生活綴方教育運動の継承)2023

    • Author(s)
      Akiko KAWARABAYASHI(瓦林亜希子)
    • Organizer
      フランス・トゥールーズ大学外国文学・言語・文化学部日本語学科修士課程ゼミナールにて招聘教員として発表(全2回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「評価」の観点から生活指導実践の価値を問う―インターセクショナルに現実を共に読むことから―2022

    • Author(s)
      山田 綾
    • Organizer
      日本生活指導学会 第40回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] L’histoire de la méthode seikatsu-tsuzurikata (l’écriture de la vie) qui respecte l’expression libre de soi des enfants(子どもの自由な自己表現を尊重する生活綴方の歴史)(子どもの自由な自己表現を尊重する生活綴方の歴史)2022

    • Author(s)
      Akiko KAWARABAYASHI(瓦林亜希子)
    • Organizer
      LES RDV DE L'INSPE(フランス国立教師教育高等研究所主催国際シンポジウム)「学校での生きづらさー問われるべき現実」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ヨーロッパにおけるフレネ教育の特異性ー自然観、カリキュラム、教育運動の観点から2020

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      日本フレネ教育研究会 主催 フレネ教育入門講座 第3回発展編 I
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な価値観を前提とした原子力・放射線教育の課題2017

    • Author(s)
      梅原利夫,三石初雄,坂井俊樹,山田綾,子安潤,三上昭彦
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 山田綾「ジェンダー/セクシュアリティ研究と学習集団」深澤広明・吉田成章編『学習集団研究の現在 vol. 3ー学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革』所収2020

    • Author(s)
      深澤広明・吉田成章編著:熊井将太、船越 勝、黒谷和志、折出健二、豊田和子、横井 生、古賀さゆり、渡邉眞衣子、山本理絵、長瀬美子、吉田聖史、髙木 啓、早田雅子、八木秀文、溝上大輔、湯浅恭正、山田 綾、田上 哲
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274921
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「探究する授業をつくる」『教科と総合の教育方法・技術』2019

    • Author(s)
      山田 綾(子安潤編)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 地域を生きる子どもと教師2017

    • Author(s)
      中野譲,竹内常一,山田 綾
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      高文研
    • ISBN
      9784874986318
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi