• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the Tripartite Relationship between Intellectuals, Private Education Movements, and Japan Teachers Union (JTU) in the Formative Stage of Post-War Education

Research Project

Project/Area Number 17K04590
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMomoyama Gakuin University

Principal Investigator

IWATA Ko  桃山学院大学, 社会学部, 教授 (60441101)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 布村 育子  埼玉学園大学, 人間学部, 准教授 (70438901)
冨士原 雅弘  日本大学, 国際関係学部, 准教授 (30339238)
太田 拓紀  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30555298)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords日本教職員組合 / 教育研究全国集会(大会) / 教育研究全国大会(集会) / 民間教育団体 / 知識人 / 戦後教育学 / 教育研究全国集会(大会) / 教育研究全国大会(集会) / 教育史
Outline of Final Research Achievements

In this study, we tried to redraw the relationships between various key actors in the formative stage of post-war education from a Social history perspective. Based on a special agreement, we utilized and analysed historical materials from JTU collection. Notably, focusing on the National Conference on Educational Research in the 1950s (hereafter, “National Conference”), We examined the relationship it had with intellectuals and private education movements. This study clarified that the National Conference played a different role from the conventional evaluation of “enlightenment from the higher-ups” for teachers and staff. Instead of the problems framed by the union executive and team of lecturers from intellectuals, the National Conference then focused on educational research that reflected the individual union members’ everyday concerns and issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、戦後教育学の形成期の中心的な諸アクターの相互関係を社会史的に描き直すという点で、これまでにない独創的なものである。戦後教育学を脱構築する試みの多くは、思想史的なテキストの読み直しにとどまり、同時代の文脈を実証的にたどり直しているわけではない。また、個別の事件や問題を歴史的に検討し直す近年の研究は、個別の事件の検証にとどまり、当時横行したレッテル貼りなどの影響を受けた、諸アクター間の関係についての誤った解釈や理解がしばしば混じっている。本研究は、戦後教育学の潮流が形成される過程において個々の人物・団体が果たした役割を、これまでにない水準で正確に記述することに貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 平和運動方針をめぐる日本教職員組合中央執行委員会の構図2019

    • Author(s)
      布村育子
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要 人間学部篇

      Volume: 第19号

    • NAID

      40022138956

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後初期日教組教育運動における知識人の指導的役割 -1950 年代後半の教研における教科研究志向と講師団-2019

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 第68号 Pages: 129-139

    • NAID

      120006605006

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後初期日教組教育運動における知識人の指導的役割 : 1950 年代後半の教研における教科研究志向と講師団2019

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 129-139

    • NAID

      120006605006

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「教師の倫理綱領」の再検討 -作成過程を中心として-2018

    • Author(s)
      広田照幸・冨士原雅弘・香川七海
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 61 Pages: 6-18

    • NAID

      130007622707

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本教職員組合の平和運動と朝鮮戦争2019

    • Author(s)
      布村育子
    • Organizer
      教育史学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初期全国教研の運営及び実施の変容過程に関する研究(2)-問題別分科会から教科別分科会へ-2018

    • Author(s)
      布村育子・太田拓紀・岩田考・冨士原雅弘
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初期全国教研の運営及び実施の変容過程に関する研究 -問題別分科会から教科別分科会へ-2018

    • Author(s)
      布村育子・冨士原雅弘・太田拓紀・岩田考
    • Organizer
      日本大学教育学会秋季学術研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本教職員組合の平和運動方針案(1949年11月)はどのように作られたのか2018

    • Author(s)
      布村育子
    • Organizer
      教育史学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 歴史としての日教組 上(第2章「一九四九年度中央執行委員の分類」)2020

    • Author(s)
      広田 照幸編(布村育子)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815809720
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 歴史としての日教組 上(第6章「スローガン「教え子を再び戦場に送るな」の誕生」)2020

    • Author(s)
      広田 照幸編(布村育子)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815809720
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 歴史としての日教組 上(第7章「「教師の倫理綱領」の作成過程」)2020

    • Author(s)
      広田 照幸編(冨士原雅弘)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815809720
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 特別活動・総合的学習の理論と指導法(第6章「総合的学習の教育的意義」第1節「総合的学習の前史」第2節「1980年代以降の教育政策動向と総合的学習の誕生」)2019

    • Author(s)
      関川悦雄・今泉朝雄編(冨士原雅弘)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      弘文堂
    • ISBN
      9784335002397
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教職教養講座第12巻社会と教育(「教師文化と学校」)2018

    • Author(s)
      稲垣恭子・岩井八郎・佐藤卓己編著(太田拓紀)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003341
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi