• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Legal and Empirical Analysis on "High Stakes" Teacher Evaluation Law in the United States

Research Project

Project/Area Number 17K04605
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Takahashi Satoshi  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10511884)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords「人事直結型」教員評価 / すべての子どもが成功するための法(ESSA) / ニューヨーク市学区 / 学力テスト / テニュア法 / 労使関係法 / 財政平等 / 働き方改革 / 教員評価 / テニュア / ESSA / トランプ政権 / 人事直結型教員評価 / 教育財政訴訟 / 教育財政 / 給特法 / 教育平等訴訟 / 「働き方」改革 / ニューヨーク市
Outline of Final Research Achievements

This project examined the “high-stakes teacher evaluation” model in the United States and an initial impact of the new version of the Elementary and Secondary School Act, titled the Every Student Succeeds Act (ESSA), on that model. Although the ESSA was seemed to give states more authority to design their own education system, in terms of the teacher evaluation system, the law still contained schemes directed by the centralized system under the Obama Administration. Because of those ambivalent characteristics of the ESSA, this project conducted a case study of the new teacher evaluation system in New York City. Reviewing the basic framework of the city’s system, the retreat of state standardized tests and more discretion of principals on classroom observation and selection of measurement for student performance could be found.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の独自性は、教員評価固有の法制と実践のみに着目するのではなく、その影響を他の教員法制との関連において明らかにした点にある。従来の研究の多くは、教員評価の「実践面」、すなわち、評価の手法や具体的運用に関する研究が主流を占めてきた。しかしながら、「人事直結型」教員評価は、評価手法の変更にとどまらず、教員の労働条件や身分保障など、教員法制全般を改変する点に特徴がみられる。本研究では、公立学校教員の労使関係法やテニュア法等への影響を含めて、米国の「人事直結型」教員評価の総体を分析した点に学術的意義を有している。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (8 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (7 results) Remarks (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] コロンビア大学/ジョージメイソン大学(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] コロンビア大学(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 改正給特法総論―「異質」な一年単位変形労働時間制導入の問題―2020

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 48(6) Pages: 114-126

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職員の「多忙化」をめぐる法的要因分析―給特法の法構造の問題―2019

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 45 Pages: 178-181

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職員の「多忙化」と給特法―「学校における働き方改革」答申批判―2019

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      教育

      Volume: 883 Pages: 35-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職員の「多忙化」をめぐる法的問題―給特法の構造、解釈、運用の問題―2019

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      法学セミナー

      Volume: 773 Pages: 18-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの「権利保障主体」概念からみる公務員制度改革の功罪―「教育とお金」をめぐるもう一つの問題群―2018

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 99 Pages: 68-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 新初等中等教育法(ESSA)における教員法制改革の分析―教員評価法制を中心に―2018

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25 Pages: 207-209

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 義務教育の「無償性」をめぐる法的問題―いま、本当に求められる「無償化」政策を問う―2018

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      さいたまの教育と文化

      Volume: 85 Pages: 15-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新教育基本法は子どもと学校、社会にどんな影響をもとらしたか―新自由主義教育改革の日米比較―2017

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      教育と文化

      Volume: 88 Pages: 112-119

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Characteristics of Externalization in Teacher Evaluation Policy2019

    • Author(s)
      Satoshi Takahashi
    • Organizer
      World Education Research Association,10th Focal Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教職員の「働き方」改革をめぐる法的問題2019

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育法学会第49回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職員の「多忙化」をめぐる法的要因分析―給特法の法構造問題を中心に―2018

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 新初等中等教育法(ESSA)における教員法制改革の分析―教員評価法制を中心に―2017

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 世界のテスト・ガバナンス2021

    • Author(s)
      佐藤 仁、北野 秋男
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798916765
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 迷走する教員の働き方改革2020

    • Author(s)
      内田良、広田照幸、高橋哲、嶋崎量、斉藤ひでみ
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4002710203
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 専門職の質保証2019

    • Author(s)
      橋本鉱市、石井美和、井本佳宏、白旗希実子、鈴木道子、高橋哲、丸山和昭
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405860
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育研究の新章(ニュー・チャプター)2019

    • Author(s)
      下司晶、柏木敦、岩下誠、石井英真、加藤弘道、赤城和重、高橋哲、青木栄一、篠原岳司、仁平典宏、丸山英樹、橋野晶寛、濱中淳子、佐藤智子
    • Total Pages
      484
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860077
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 現代の教師論2019

    • Author(s)
      汐見 稔幸、奈須正裕、佐久間 亜紀、佐伯 胖
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085361
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アメリカ教育改革のポリティクス2018

    • Author(s)
      ジャック ジェニングズ、吉良 直、大桃 敏行、髙橋 哲
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513418
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アメリカ文化事典2018

    • Author(s)
      アメリカ学会、松本 悠子、久保 文明、遠藤 泰生
    • Total Pages
      960
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302149
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://s-read.saitama-u.ac.jp/researchers/pages/researcher/TKBNFxBx

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学ホームページ

    • URL

      http://s-read.saitama-u.ac.jp/researchers/pages/researcher/TKBNFxBx

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Research Map

    • URL

      https://researchmap.jp/education-law

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 埼玉大学研究者総覧

    • URL

      http://s-read.saitama-u.ac.jp/researchers/pages/researcher/TKBNFxBx

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本教育法学会第48回定期総会2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi