• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The expertise of teachers in creating collaborative learning participation structures

Research Project

Project/Area Number 17K04673
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Kaneta Yuko  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (30367726)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords協同的な学習 / 参加構造 / 会話フロア / 公共圏 / リヴォイシング / 沈黙 / 著者性 / 著者 / 小グループ / 聴き手の重要性 / 教育学 / 教育社会学 / 教育人類学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify the teacher's role in building learning relationships in which children interact with each other in collaborative learning activities. As a result, first, we analyzed children's relationships with each other in pairs and groups to reveal in more detail the pluralistic and multilayered patterns of the participation structure in collaborative learning. Second, we analyzed the process by which teachers transform the participation structures in their classrooms into structures composed by a pluralistic and multilayered conversational floor. Third, we viewed the directionality indicated by the transformation of these participation structures as the creation of a democratic public sphere and suggested that the pluralistic and multilayered conversation floor has the characteristics of both the intimate sphere and the public sphere.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教室における子どもたちの参加を保障し対話を支援する教師の役割を協働的な学びをデザインする教師の専門性として位置づけた。具体的にはまず、子どもたちの協同的・対話的な学習を目指した授業において、参加構造の概念によって教師と子どもたち、子どもたち同士の間に生成する複雑な関係を見取る視点を提示した。次に、教師が学習活動の中で子どもたちに即興的かつ応答的に関わる役割を示したことで、参加構造を学び合う関係に再構成する際に有益な視点を提示した。最後に、この視点の導入により、子どもたちの対話から生み出される多様で個性的な話題を多層的に聞き、共有し、学びに位置づけていく教師の役割が重要であることも示唆された。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教室における聴くことを基盤とした参加構造の形成2023

    • Author(s)
      金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 57 Pages: 27-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師の専門性を高める記録と省察2021

    • Author(s)
      金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構研究紀要

      Volume: Vol.3 Pages: 1-22

    • NAID

      40022774112

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教室の多層的な会話フロアにおける公共圏の創出の検討2021

    • Author(s)
      金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第56巻 Pages: 263-274

    • NAID

      40022827146

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教室における「参加」を問い直す2021

    • Author(s)
      金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 第3号 Pages: 33-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの声とともに創るカリキュラム・マネジメント-小学校家庭科におけるカリキュラム・デザインの検討-2020

    • Author(s)
      金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構研究紀要

      Volume: ,Vol.2 Pages: 11-21

    • NAID

      40022467131

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの学びを捉える視点の変容と授業づくり-教職大学院における実践の分析と省察から-2019

    • Author(s)
      小沼佳菜実,金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構研究紀要

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • NAID

      40022467193

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校の改革における教師のコミュニティの形成 : 「できない」という教師の語りに着目して2018

    • Author(s)
      浅井 幸子 , 黒田 友紀 , 金田 裕子 , 北田 佳子 , 柴田 万里子 , 申 智媛 , 玉城 久美子 , 望月 一枝
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 27 Pages: 110-121

    • NAID

      130007870435

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの思いと教師の願いから生み出される探究のロセス ~4年総合「広げよう,こだわりの弁当」の実践から~2018

    • Author(s)
      鈴木美佐緒・金田裕子
    • Journal Title

      『せいかつ&そうごう』

      Volume: 第5号 Pages: 18-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教室における公共圏としての会話フロアと教師の位置取り2022

    • Author(s)
      金田裕子
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会自由研究発表
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学ぶ力」を育てる教師のためのデータサイエンス2022

    • Author(s)
      本図愛実、梨本雄太郎、田端健人、市瀬智紀、丸山千佳子、久保順也、金田裕子
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ状況下における授業研究会-全国の学校の動向から2021

    • Author(s)
      永島孝嗣、森田智幸、黒田友紀、村瀬公胤、金田裕子、津久井純、浅井幸子、齋藤智哉
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 協同的な学習の会話フロアにおける公共圏の生成2020

    • Author(s)
      金田裕子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] How to deal with early career teachers’ vulnerability?2019

    • Author(s)
      浅井 幸子、黒田 友紀、金田 裕子、北田 佳子、申 智媛、望月 一枝、玉城 久美子
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協同的な学習における会話フロア間の関係の検討2019

    • Author(s)
      金田裕子
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の著者性に向かう教師のリヴォイシングに関する考察2018

    • Author(s)
      金田裕子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回自由研究発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「教授学」の構築―宮城教育大学の「教育臨床研究」2018

    • Author(s)
      吉村 敏之,本間 明信,本田伊克,金田裕子
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における「自分の言葉」の探求 ーオーセンティシティの視点からー2018

    • Author(s)
      黒田 友紀,金田 裕子,北田 佳子,浅井 幸子,申 智媛,望月 一枝,玉城 久美子,柴田 万里子
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会一般研究発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] みんなが主人公になる学校づくり-教師とそのコミュニティの変容を中心に-2018

    • Author(s)
      浅井幸子,申智媛,金田裕子,北田佳子
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会ラウンドテーブル(台風により中止)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教室の知的権威の形成における学習課題の機能2017

    • Author(s)
      金田裕子
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会一般研究発表
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業が「見える」―何をどのように―2017

    • Author(s)
      吉村 敏之・金田 裕子・守屋 淳・江間 史明
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Using the concept of participation structure to improve teachers’ professional development2017

    • Author(s)
      Yuko Kaneta
    • Organizer
      The World association of Lesson Studies International conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもと女性教師のエンパワメントを促す学校改革 ―オーセンティシティの回復に着目して―2017

    • Author(s)
      浅井 幸子,黒田 友紀、望月 一枝,柴田 万里子、金田 裕子,申智媛、北田 佳子,玉城久美子
    • Organizer
      日本教育方法学会 第53回大会 自由研究
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 金田裕子「会話フロア」『質的心理学辞典』p.432018

    • Author(s)
      能智 正博、香川 秀太、川島 大輔、サトウ タツヤ、柴山 真琴、鈴木 聡志、藤江 康彦,金田裕子、他
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516014
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi