• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building effective preschool- family partnership in the Netherlands

Research Project

Project/Area Number 17K04720
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTezukayama University (2020-2022)
Kyoto Kacho University (2017-2019)

Principal Investigator

Matsuura Mari  帝塚山大学, 教育学部, 教授 (10352923)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
KeywordsPolder mentality / parental involvement / child day care / preschool / institutionallization / 親の会 / 保育理解 / 連絡ボード / 子どもを取り巻く環境の変化 / ヨーロッパにおける位置づけ / 学校組織と親の信頼関係 / 日本の親関与 / PTA活動 / 家庭教育支援 / 子育て支援 / 養育と教育の一体化 / 親関与のための段階的条件 / 対等なパートナーシップ / 教育機関のマネジメント理論 / 親別の学校戦略 / 親関与 / 自発性 / ケアからウェルフェアへ / 教育学 / 就学前教育 / オランダ / 比較教育政策 / パートナーシップ
Outline of Final Research Achievements

The Netherlands is known as one of the happiest countries for children among developed countries, esp.
about its high grade of children's mental happiness, at the same time known as freedom of education, especially the right of parental school choice for their own children and the need for parental consent for school rules. With the rapid expansion of childcare policies linked to the market economy since the latter half of the 1990s, they have complied with educational policies, programs and contents of childcare emphasizes child-centered and procedures to set measures reflect the opinions of parents' associations. However, previous studies and interviews with related parties reveals that the reality does not function as much as it is "institutionalized", and that the good relationship between childcare centers and parents is formed by just the daily conversation between caregivers and parents and the strong idea that parents directly raise children (Polder Mentality).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

オランダにおいて歴史の新しい保育施策やその利用実態が、この国の伝統である親による教育の自由をどのように反映しているのか、価値の分散化が著しい昨今の世界情勢とどのように調和させているのかは、この国の教育・保育研究を進めるうえで大きな意義があるテーマであり、この研究はその一端を担うものである。
保育機関が、親やその他の関連機関とどのように連携接続していくのかはわが国でも喫緊の課題であるが、教育分野において親関与の長い歴史を持つ一方で、市場原理と直接連動する保育分野では異なる様相を見せているオランダの実態は日本と共通する部分が多く、有用な示唆を与えている。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2020 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] 保育機関と家庭とのより良い関係構築にむけて(1) :保護者とはどのような存在か2023

    • Author(s)
      松浦 真理
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 5

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼保小連携・接続の意義と見通し2022

    • Author(s)
      松浦 真理
    • Journal Title

      帝塚山大学教育学部紀要

      Volume: 3巻 Pages: 1-11

    • NAID

      120007193586

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] オランダのうさこちゃん―うさこちゃん絵本に現れるオランダの子育て観2021

    • Author(s)
      松浦真理
    • Journal Title

      帝塚山大学子育て支援センター紀要

      Volume: 2巻 Pages: 32-42

    • NAID

      120007031369

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オランダの就学前教育における親関与の考え方2020

    • Author(s)
      松浦真理
    • Journal Title

      京都華頂大学・華頂短期大学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 35-44

    • NAID

      40022281335

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] オランダの就学善教育における親関与の動向2017

    • Author(s)
      松浦真理
    • Journal Title

      京都華頂大学・華頂短期大学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 25-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi