Causal Atrribution and Lesson Induction in Failure Experience in Technology Education: From Theory Construction to Proposal for Educational Guidance Model
Project/Area Number |
17K04731
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
Fujikawa Satoshi 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (20710908)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 技術科 / 失敗体験 / 原因帰属 / 教訓帰納 / カリキュラム開発 / 失敗場面 / 教科教育学 / 教育心理学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, the author clarified the educational significance or effective teaching methods about failure experiences in manufacturing education, from viewpoint of causal attribution and lesson induction. In addition, the author developed a guidance model based on above knowledge. The author consider that this model can provide not only the way of educational supports but guidance methods using failure situation positively.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究における学術的・社会的な意義は主に以下の3点である。1点目は,製作学習において出現した生徒の失敗に対し,検証に裏付けされた教育支援の在り方を示したことである。2点目は,これまでネガティブなイメージで捉えられていた失敗場面が製作学習においては有益な教材となり得ることを示したことである。3点目は,上記2点の知見を用いて,製作学習における具体的な指導モデルを提案したことである。
|
Report
(4 results)
Research Products
(6 results)