Study on teaching mathematical proving in high school
Project/Area Number |
17K04773
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Shiga University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 証明 / 定理 / 問題解決 / 数学的理解課程 / 高校数学 / 数学的現象理解 / 高等学校数学科 / 証明指導 / 高等学校数学 / 数学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the study is to develop the frame of the mathematical activity that connects the formal proof with the solution of the decision problem for the improvement of teaching mathematical proving in the high school.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等学校数学科における「証明指導」には、「形式的証明」の必要性という点で、先行研究では明らかにされていない「探究活動」が必要である。高等学校では、「形式的証明」による結論を「定理」として、決定問題の解決に用いるという点で、小・中学校の証明指導とは異なる活動を重視できる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(9 results)