• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The use of classroom English-language proficiency benchmarks toward improving English lessons and professional development

Research Project

Project/Area Number 17K04821
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Nakata Yoshiyuki  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (40280101)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長沼 君主  東海大学, 国際教育センター, 教授 (20365836)
池野 修  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70294775)
木村 裕三  富山大学, 学術研究部医学系, 教授 (80304559)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教室内英語 / 言語教師 / 気づき / 専門的技能の開発 / 授業改善 / 教室内英語力 / 評価尺度 / 専門的知識の開発 / 教師教育 / 教員養成 / 教育学 / 各教科の教育 / 外国語教員教育
Outline of Final Research Achievements

In this research project, we carried out several case studies of Japanese secondary school teachers who utilized classroom English-language proficiency benchmarks for their lesson improvement and professional development. On the website, we explained the details of several classroom English-language proficiency benchmarks and how to utilize them and reported the findings of these practitioners’ case studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本プロジェクトで開発された尺度は、実際に教師の英語授業改善や専門的技能の向上のために活用された事例をまとめたものであり、尺度とともの活用方法や事例がホームページで広く公開されている。高等学校ばかりでなく中学校の指導要領においても「英語の授業は英語で」と示されている今日、教師が個人だけでなく仲間と共に校内研修や自己研修などに取り組む上で参考になるものであり、その社会的意義は極めて大きいと言える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Stephen Andrews/University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Stephen Andrews/University of New South Wales(オーストラリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教室内英語力」評価尺度を活用した英語教師教育―模擬授業における教師英語の省察―2019

    • Author(s)
      池野 修, 木村 裕三, 中田 賀之, 長沼 君主
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 16 Pages: 1-17

    • NAID

      40021875146

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教室内英語力」評価尺度を活用した英語教師教育ー模擬授業における英語教師の省察ー2019

    • Author(s)
      池野修、木村裕三、中田賀之、長沼君主
    • Journal Title

      大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要

      Volume: 第16号 Pages: 1-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Assessing Japanese teachers’ classroom English “internationally”: implications for the development of classroom English language benchmarks in Japan2018

    • Author(s)
      Yoshiyuki Nakata, Osamu Ikeno, Yuzo Kimura, Naoyuki Naganuma, & Stephen Andrews
    • Journal Title

      Language Testing in Asia

      Volume: 8(15) Issue: 1

    • DOI

      10.1186/s40468-018-0067-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「教室内での生徒の英語を引き出す教師英語力を考える ~教室内教師・生徒英語力評価尺度の活用~」2019

    • Author(s)
      長沼君主, 中田賀之, 木村裕三
    • Organizer
      関西英語教育学会2019年度(第24回)年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教室内英語力評価尺度」を使用した英語授業改善と英語教師の専門的成長2019

    • Author(s)
      中田賀之、池野修、木村裕三、長沼君主、永末温子、村上ひろ子、興津紀子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教室内生徒英語Can-Do尺度に基 づく生徒英語の縦断的変化と生 徒の英語使用を引き出す教師の 言語調整2018

    • Author(s)
      長沼君主、永末温子
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 教室内英語力評価尺度活用マニュアル・ホームページ

    • URL

      https://www1.doshisha.ac.jp/~yonakata/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi