• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Consciousness of Turnover and Factors Influencing High School Students' Self-Evaluation after Employment Decision

Research Project

Project/Area Number 17K04838
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRitsumeikan University (2018-2019)
Iwate University (2017)

Principal Investigator

OHTANI Tetsuhiro  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (00783911)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹下 浩  筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (30629671)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords高校就職希望者 / 離職意思 / 納得感 / 進路指導 / キャリア形成 / 高卒就職希望者 / キャリア選択 / 上手な妥協 / 熟考 / 高校3年生 / 就職希望者 / 内的基準 / 外的基準 / 社会系心理学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we clarified that the viewpoints of self-evaluation for employment are “Convincing” and “Good Compromise.” It was evident that the formation process of “Convinced” is “Careful Consideration,” which is the interaction of internal and external criteria through the interview for third-year high school students who are unemployed.
In addition, as a result of a quantitative investigation of the relationship between the intention to leave the job in the first year of employment and the “Convincing,” “Good Compromise,” and “Careful Consideration” in the third year of high school, “significance” in “Convincing” and “Careful Consideration” reduced their turnover consciousness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでのキャリア選択における納得感は,例えば「決定した進路について納得しているか」のように1項目で問うものが多く,その構造は不明であった。本研究では,この納得感の構造を質的と量的の両面から研究し,「意義」と「見通し」で構成されていることを明らかにした。また,納得感の「意義」が離職意識を低減することを明らかにした。これまでの研究では離職意思と就職後の要因の関係を扱うものであった。高校段階で教員が指導可能な要因を明らかにしたことは,高校生への進路指導に大きな役割を果たすことが期待される。また,本研究のような基礎的な研究の成果を蓄積することにより,早期離職による社会的な損失の削減が期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] A support process of high school students’ employment: Act-cognition interaction model.2019

    • Author(s)
      Takeshita, H. and Ohtani, T.
    • Organizer
      Poster session presented at the Psychology of Education Section Annual Conference 2019; The British Psychological Society, Manchester.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就職を希望する普通科高校生のキャリア選択に対する納得感①-キャリア選択の熟考を測定する試み-2019

    • Author(s)
      大谷哲弘・山本奬
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会発表論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 就職を希望する普通科高校生のキャリア選択に対する納得感②-納得感の構成と規定因-2019

    • Author(s)
      山本奬・大谷哲弘
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会発表論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 就職先に対する自己評価を形成するプロセス―高校生を対象とした就職内定後のインタビュー調査から―2018

    • Author(s)
      大谷哲弘・竹下浩・山本奬
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第40回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 就労予定高校3年生の就職先に対する自己評価を形成するプロセス2018

    • Author(s)
      大谷哲弘
    • Organizer
      M-GTA研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 就職が決定したことにかかる自己の選択に対する自己評価分類の試み2017

    • Author(s)
      大谷哲弘・山本奨・竹下浩
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学進学者の進路決定に対する自己評価の構造2017

    • Author(s)
      大谷哲弘・山本
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回記念大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi