• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on developing children's autonomous attitudes and skills regarding usage of the Internet

Research Project

Project/Area Number 17K04863
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

MIYAKE Motoko  岡山大学, 教育学域, 教授 (80352061)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 和雄  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (10639058)
寺澤 孝文  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (90272145)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsインターネット / スマートフォン / 中学生 / 子ども / 自律性
Outline of Final Research Achievements

It was shown that Smartphone Summit participants had a positive outlook for the future, with both themselves and their peers having more desirable attitudes and methods of use.
Furthermore, the more specific the family's interactions with children regarding their use of the Internet (e.g., "clearly setting rules"), the more likely they were to have positive and autonomous Internet use. It was shown that children who began using the Internet at a relatively early age were at higher risk of later Internet addiction, and that the more positive and autonomous their usage at the time of initiating use was, the more likely they were to have positive usage thereafter.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どものインターネット使用の問題に関して,インターネット使用開始時の使用態度が望ましいだけでなく自律的であるほど後の時点での使用態度やネット依存リスクが低いことを実証的に示し,子ども自身の自律的なインターネット使用態度・スキルを育成する意義について明確にすることができた。また,比較的早期から自分専用のインターネット環境を使用している人はそうでない人と比較して後のインターネット依存傾向が高まりやすい事,家庭での大人の関わりの要点としてとるべき行動を具体的に明確に伝えるような関わりが重要である事など,自律的なインターネット使用態度・スキルの育成に寄与する具体的な示唆を得ることができた。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Attitude towards Internet Use and Tendency of Internet Addiction among University Students: Focusing on the Timing of Starting Internet Use2024

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 14 Pages: 389-396

    • DOI

      10.18926/CTED/66794

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66794

    • Year and Date
      2024-03-29
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生におけるインターネット使用態度,インターネット依存傾向とインターネット使用開始時の使用状況との関連2021

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 307-317

    • NAID

      120006999337

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Creative Learning Spiral Model on Making Videos to Creativity and Information Morals2019

    • Author(s)
      岡崎善弘・三宅幹子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 125-133

    • DOI

      10.18926/CTED/56547

    • NAID

      120006594678

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/56547

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effect of peer support training for elementary school 3rd graders : Foundation for cooperative learning2019

    • Author(s)
      三宅幹子・岡崎善弘
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 229-242

    • DOI

      10.18926/CTED/56554

    • NAID

      120006594685

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/56554

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Variations of perspectives of junior high school students who have participated in Smartphone Summit for appropriate usage of the Internet and smartphones2018

    • Author(s)
      Motoko Miyake, Kazuo Takeuchi, & Yuichi Toda
    • Journal Title

      Pastoral Care in Education

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 141-153

    • DOI

      10.1080/02643944.2018.1464592

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童のインターネット使用における家族の関わりと,児童のインターネット使用態度,インターネット依存傾向の関連2020

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童のインターネット使用態度とインターネット依存傾向,スクールモラールの関連2020

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生におけるインターネット使用態度,インターネット依存傾向とインターネット使用開始時における使用状況の関連2020

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] インターネット使用態度,インターネット依存傾向,インターネット使用の指導に対するエフィカシーとの関連  -教職課程に在籍する大学生を対象に-2019

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生におけるインターネット使用態度と スクールモラールの関連2018

    • Author(s)
      三宅幹子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Smartphone Summit: Children’s initiative to prevent cyberbullying and related problems. In M. Campbell & S. Bauman (Eds.), Reducing cyberbullying in schools: Evidence-based practices2018

    • Author(s)
      M. Campbell & S. Bauman (Eds.) Takeuchi, K., Abe, K., Miyake, M., & Toda, Y.
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      Elsevier
    • ISBN
      9780128114230
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi