• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of curriculum on the instruction of the information morals for person with intellectual disabilities based on the developmental assessments.

Research Project

Project/Area Number 17K04909
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTeikyo University (2020)
Tohoku University (2017-2019)

Principal Investigator

TAMEKAWA Yuji  帝京大学, 大学院教職研究科, 講師 (30351969)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords知的障害 / 発達障害 / 情報通信技術 / 情報モラル / 携帯情報端末 / ネットトラブル / アセスメント / 社会生活年齢 / 特別支援教育 / 特別支援学校 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

In this study, the status of acquisition of information morals on students with intellectual disabilities were compared with some developmental assessments. Special needs schools for students with intellectual disabilities were asked twice questionaries about such information. The results showed a few relations between the status of acquisition of information morals and their social maturities. Moreover, one hypothesis that frequency of using ICT may have any relations to the acquisition of information morals was discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的障害生徒のうち、特に高等部の生徒が多くのネットトラブルを経験しているという結果は、特別支援学校の教員が念頭に置くべき現実的な課題として、大きな意義あるものと考えられる。また、知的障害生徒の実態把握のために多く行われている発達・心理・社会適応等の各種アセスメント情報が、情報化社会への適応に対しても示唆を与えられる可能性が示された点は、社会的意義が大きいと考えられる。さらに、情報モラルの習得とICT機器の接触頻度との関係について議論された点は、今後の情報化社会への進展に伴う特別支援教育のあり方にも大きな示唆となり得ると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校におけるプログラミング教育実施に向けて -質問紙調査の結果から-2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 18 Pages: 169-174

    • NAID

      40022100387

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校での情報モラル教育2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 263 Pages: 38-39

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害高等特別支援学校生徒における情報モラル等に関する特徴2020

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learning computer programming in special needs schools for intellectual disabilities in Japan: a questionnaire survey.2019

    • Author(s)
      Tamekawa Yuji
    • Organizer
      The World Congress of the IASSIDD 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成人期知的障害者の情報モラルの向上に対する支援実践 -自他の相違の視点からの取り組み-2019

    • Author(s)
      山口美範,伊藤浩,爲川雄二
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害生徒への情報モラル指導に求められる内容 -アンケート調査で得られたネットトラブルの傾向から-2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害生徒におけるネットトラブルと情報モラルに関する諸状況 ~質問紙調査による検討~2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害生徒における発達レベルと情報モラル習得との関係2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害生徒におけるネットトラブルと発達水準との関係:心理・発達アセスメントとネットトラブル経験率からの考察2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害生徒におけるネット利用に関する諸状況 -スマートフォン等の利用やネットトラブルの状況ならびに,発達レベルと情報モラル習得との関係-2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      第45回 全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害生徒における発達年齢と情報モラル習得との関係 -個別アンケート調査からの考察-2019

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会 2019年度研究セミナー・研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learning Computer Programming in Special Needs Schools for Intellectual Disabilities in JAPAN: A Questionnaire Survey2019

    • Author(s)
      Tamekawa, Y.
    • Organizer
      IASSIDD 2019 Congress
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における情報モラル教育の現状と課題 -質問紙調査による検討-2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等部単独の知的障害特別支援学校における情報関連教育・情報モラル教育の現状 -全国調査による検討-2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校におけるプログラミング教育の現状 -全国調査の結果より-2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等部生徒のみ在籍する知的障害特別支援学校における情報関連教育と情報モラル教育の現状2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校でのプログラミング教育の実施に向けて -全国調査の結果からみた実施要因の考察-2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      第44回 全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における情報モラルの指導 -全国質問紙調査の結果から-2018

    • Author(s)
      爲川雄二
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会 2018年度研究セミナー・研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Students’ possession of mobile phones and instructions on Internet safety in special needs schools for intellectual disabilities in Japan: a questionnaire survey.2018

    • Author(s)
      Tamekawa,Y.
    • Organizer
      5th IASSIDD Europe Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 発達アセスメント等に基づく知的障害児者向け情報モラル指導カリキュラムの開発(報告書)

    • URL

      https://tamechan.info/kakenrep2020/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 発達アセスメント等に基づく知的障害児者向け情報モラル指導カリキュラムの開発

    • URL

      http://tamechan.info/kakenrep2020/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi