• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Acquisition of theory of mind in children with autism spectrum disorder and related factors

Research Project

Project/Area Number 17K04920
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

FUJINO Hiroshi  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (00248270)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松井 智子  東京学芸大学, 国際教育センター, 教授 (20296792)
黒田 美保  名古屋学芸大学, ヒューマンケア学部, 教授 (10536212)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / ASD / 心の理論 / 発達 / 言語 / 明示的 / 潜在的 / 視線測定 / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

This study investigates the development of theory of mind in children with autism spectrum disorder (ASD) and its related factors. The outcomes are as follows. (1) Children with ASD read significantly less fiction books than typically developing children. Conversely, a significant correlation was observed between the passing number of theory of mind tasks and number of fiction books whose titles were recognized. This result suggests that the development of theory of mind promotes interest in fiction books. (2) Children with ASD pass false-belief tasks until fourth grade with the increase in verbal age. However, language ability is an insufficient factor for passing such tasks. (3) In children with ASD, explicit false-belief task performance increases with vocabulary; however, implicit false-belief task performance, which is measured by eye tracking, evinces no change.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

心の理論には言語を媒介として評価する明示的な側面と言語を介さずに視線の測定によって評価する潜在的な側面がある。ASD児における明示的な心の理論の発達については検討されてきたが、潜在的な心の理論の発達は検討されてこなかった。そして、ASD児の心の理論の発達に言語が関与していることが示唆されているが、潜在的な心の理論にもそれが当てはまるかどうかは検討されていない。また、ASD児の心の理論の獲得に言語が関与するならば、読書の傾向に関係する可能性があるが、その観点からの検討もなされていない。本研究は以上の問題を検討した。得られた知見はASDの児童生徒の社会性の発達と学習の支援に対する意義を有する。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症の児童の心の理論の発達に関する縦断的調査2020

    • Author(s)
      藤野 博, 松井智子, 東條吉邦,計野浩一郎
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 71 Pages: 499-506

    • NAID

      120007046685

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム児におけるプロソディ表出面についての評価2019

    • Author(s)
      三浦優生, 松井智子,藤野 博,東條吉邦,計野浩一郎,大井 学
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 329-340

    • NAID

      130008131394

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乳幼児・小児期における自閉スペクトラム症のアセスメント2019

    • Author(s)
      黒田美保
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 67 Pages: 540-546

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症の児童における読書の傾向と心の理論との関係2019

    • Author(s)
      藤野 博・山本祐誠・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 70 Pages: 479-488

    • NAID

      120007047160

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症のアセスメント2017

    • Author(s)
      黒田美保
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 56 Pages: 209-234

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児における明示的・潜在的な誤信念理解の発達とその条件2020

    • Author(s)
      藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児における指示が不透明な文の理解と視点取得の関係2020

    • Author(s)
      山本祐誠,藤野 博,松井智子,小林春美,藤田耕司,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における慰め行動の特徴2020

    • Author(s)
      寺田祥子,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症の児童における援助行動に関する研究2020

    • Author(s)
      小田滋大,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児における道徳判断-行為の意図および結果との関連-2020

    • Author(s)
      石川友哉,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児は全体よりも部分に注目しやすいか?-図形の同異判断課題による実験的検討-2020

    • Author(s)
      須藤史晴,藤野 博,松井智子,東條吉邦,計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Implicit and explicit theory of mind in school-aged children with Autism Spectrum Disorder2019

    • Author(s)
      Hiroshi Fujino,Tomoko Matsui,Yoshikuni Tojo,Koichiro Hakarino
    • Organizer
      12th Autism-Europe International Congress
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学齢期のASD児における心の理論の発達的変化-縦断的調査のデータから-2019

    • Author(s)
      藤野 博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児はASD者が作ったストーリーを理解しやすいか?-幾何図形アニメーション解釈課題での検討-2019

    • Author(s)
      髙木望帆・藤野 博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児の向社会的行動に関する検討-分配選好・最後通牒ゲームによる考察-2019

    • Author(s)
      寺田祥子・藤野 博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期の定型発達児とASD児における自己関連付け効果2019

    • Author(s)
      増山沙織・藤野 博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における読書の傾向と心の理論との関係2018

    • Author(s)
      藤野 博・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児における心の理論と読解力の関連2018

    • Author(s)
      川村早織・藤野 博・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における依頼表現の特徴-ポライトネスの観点から-2018

    • Author(s)
      八耳悠人・藤野 博・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児のフィクショナル・ナラティブ-抽象度の異なる2つのアニメーション課題からの検討-2018

    • Author(s)
      高木望帆・藤野 博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 絵でわかるなぜなぜ会話ルールブック2019

    • Author(s)
      藤野 博・綿貫愛子
    • Total Pages
      77
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      9784772613231
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] コミュニケーション発達の理論と支援2018

    • Author(s)
      藤野 博
    • Total Pages
      116
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895717
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 自閉スペクトラムの発達科学2018

    • Author(s)
      藤野 博
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515765
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 認知発達とその支援2018

    • Author(s)
      藤野 博
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080724
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 社会的認知の発達科学2018

    • Author(s)
      松井智子
    • Total Pages
      297
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515758
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi