• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring Systematic English L2 Instruction for Elementary-level (L1 Japanese) Children with Cognitive Bias

Research Project

Project/Area Number 17K04926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

IRIYAMA MAIKO  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (40389953)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 祥平  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (20452401)
加藤 茂夫  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (70347368)
有川 宏幸  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (80444181)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords小学校での英語教科化 / 多様な認知特性 / 統合的フォニックス / ジョリーフォニックス / 多感覚 / 小学校英語指導 / 多感覚を用いた指導 / 指導効果検証 / 高学年の英語指導 / 日本語・英語課題 / 音への認識 / 縦断調査 / 読み書きの苦手さ / 音韻課題 / 文字―音指導 / 教育学 / 特別支援教育 / 早期発見 / 英語指導
Outline of Final Research Achievements

This study examined the effect of introducing “Jolly Phonics” (hereafter, “JP”), a multi-sensory teaching method involving synthetic phonics, on the English reading acquisition of elementary- and junior-high-level L1 Japanese children with “cognitive bias” who are also enrolled in regular classes. The results indicate that the group that learned letter-sound correspondences through JP in elementary school showed a significantly larger increase in English vocabulary task at the time of finishing junior high school than did those who did not receive JP teaching. The results also suggest a positive impact on the development of phonological awareness in Japanese, as well as in English, compared to those in corresponding age levels in the control groups. All these findings support the effectiveness of teaching L1 Japanese elementary and junior high school learners with the JP method with regard to the acquisition of basic reading skills in both English and Japanese.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、小学校で英語は教科化されたが「現場の教師が実践できる体系化された指導法」がなく、かなりの部分が教師の裁量に任されていることに加え、多様な特性を持つ児童生徒に有効な手段も議論がされないまま教科としての評価もしなくてはならない現状がある。そうしたなかで本研究では、既に体系化されているJP指導の有効性を検証し、一定の効果を確認できた。有効な指導法を現場に紹介・提供することで先述した課題も軽減される可能性が示唆された。さらに、英語学習の初期段階から「文字と音」の関係の基礎を築くことが、中学生以降の英語学力にも反映される可能性が高いと示すことができた点で、社会的意義は大きいと考える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] ジョリーフォニックス指導効果検証の試み―新潟県南魚沼市の取組みから-2020

    • Author(s)
      加藤茂夫 入山満恵子 山下桂世子 渡邊さくら
    • Journal Title

      JES

      Volume: 20 Pages: 272-287

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語習得初期段階における統合的フォニックスの効果検証2018

    • Author(s)
      入山満恵子
    • Journal Title

      日本コミュニケーション障害学

      Volume: 35 Pages: 136-136

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語習得初期段階における効果的な指導法の検討―統合的フォニックスの活用―2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、山下桂世子、渡辺さくら
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 34 Pages: 136-136

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校外国語活動早期化・英語教科化を見据えたフォニックス指導の実践2017

    • Author(s)
      加藤茂夫、入山満恵子
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会発表要綱

      Volume: 41 Pages: 92-93

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語を母語とする中学生への効果的な英語学習法の検討2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら、山下桂世子
    • Journal Title

      日本LD学会第26回大会研究論文集

      Volume: 26 Pages: 79-80

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 統合的フォニックスの指導効果の日本語・英語課題での比較検証2019

    • Author(s)
      入山満恵子 加藤茂夫 渡邊さくら 山下桂世子
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 統合的フォニックスの指導効果検証2019

    • Author(s)
      入山満恵子 加藤茂夫 渡邊さくら 山下桂世子
    • Organizer
      一般社団法人LD学会 第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ジョリー・フォニックス指導効果検証の試み:新潟県南魚沼市の取り組みから2019

    • Author(s)
      加藤茂夫 入山満恵子 山下桂世子 渡邊さくら
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英語習得初期段階における統合的フォニックスの効果検証2018

    • Author(s)
      入山満恵子
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教科化の課題と指導実践報告2018

    • Author(s)
      加藤茂夫
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語習得初期段階における効果的な指導法の検討―統合的フォニックスの活用―2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、山下桂世子、渡辺さくら
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育における文字指導―読み書きにつなげるシンセティック・フォニックス実践2017

    • Author(s)
      山下桂世子、入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動早期化・英語教科化を見据えたフォニックス指導の実践2017

    • Author(s)
      加藤茂夫、入山満恵子、山野有紀、鈴木久子、北村陽子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語を母語とする中学生への効果的な英語学習法の検討2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら、山下桂世子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi