• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and guidance on the dual processing of mentalizing and the metarepresentation in children with high functional autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 17K04931
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Beppu Satoshi  岐阜大学, 教育学部, 教授 (20209208)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 義信  愛知県立大学, 教育福祉学部, 名誉教授 (00036675)
工藤 英美  愛知みずほ短期大学, その他部局等, 講師(移行) (90803726)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords自閉スペクトラム症幼児 / メタ表象 / 心の理論 / 多義図形課題 / 誤信念課題 / 前提確認質問 / 自閉スペクトラム症 / 自閉スペクトラム症児 / 心の理解 / 社会性
Outline of Final Research Achievements

This research found out that the idiosyncratic development of the meta-representation in children with autism spectrum disorder. Children with typical development at 5 years old can acquire the meta-representation on the basis of the two different representation on the two different realities at 4 years old. However, children with autism spectrum disorder at verbal mental age 5 years old can form both the meta-representation and the two different representation on the two different realities.
In addition, Typical development children who cannot pass the false belief task at 4 and 5 years old transform their answers into correct ones through being asked to confirm the successive condition, although it is not true for children with autism spectrum disorder. It suggested the different processes and contents of mentalizing between children with autism spectrum disorder and typical development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで指摘されてきた自閉スペクトラム症児者の心の理論の障害について、以下の2点が明らかにされた。①心の理論の発達的基盤とされるメタ表象の視点から検討したところ、自閉スペクトラム症児はメタ表象の形成過程と内容にも定型発達児との違いがある。②心の理論を測定する誤信念課題において、定型発達児は前提確認を継時的に質問し確認すれば誤答を正答に変容することが可能であるのに、自閉スペクトラム症児は前提確認に正答しても、誤信念課題は正答に変容しないという特異性が明らかにされた。以上はいずれも、自閉スペクトラム症児が定型発達児と異なる質の心の理解を有することを示し、従来と異なる支援方法を要請するものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 自他理解と発達障害支援2019

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 60(7-8) Pages: 50-55

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害のある子どもとのかかわり2019

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      チャイルドヘルス

      Volume: 22(3) Pages: 20-23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高機能自閉スペクトラム症幼児における情動調整の障害と発達2018

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 39(2) Pages: 58-73

    • NAID

      130007557783

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児者の心の理解-ユニークな心の理解2018

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 628 Pages: 14-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児者の心の理解-直観的心理化のユニークさ2018

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 629 Pages: 14-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ユニークな世界を共有する-自閉スペクトラム症の理解と支援2017

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 56 Pages: 323-328

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 誤信念課題に誤答する自閉症児の前提確認質問への不思議な反応傾向 ―定型発達児との比較を通して見えてきたこと―2020

    • Author(s)
      別府哲・工藤英美・加藤義信
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 前提確認質問を通してみた誤信念課題の不思議-自閉症児の場合-2019

    • Author(s)
      別府哲・工藤英美・加藤義信
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ASD幼児の多義図形理解は定型発達児と同じか違うか?2018

    • Author(s)
      別府哲・工藤英美・加藤義信・成田民子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 自閉スペクトラム症児者の心の理解2019

    • Author(s)
      別府哲
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881347850
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「自閉症児・発達障害児の教育目標・教育評価2」三木裕和・越野和之・障害児教育の教育目標・教育評価研究会 編著(情動的共感を教育目標に-強度行動障害の理解と実践、pp.20-35)2019

    • Author(s)
      別府哲
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      9784863422681
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「発達障害のある女の子・女性の支援ー「自分らしく生きる」ための「からだ・こころ・関係性」のサポート(川上ちひろ・木谷秀勝・編著) 別府哲 (担当:分担執筆, 範囲:発達障害のある女の子・女性の「こころ」からの理解と対応「Ⅰ]学童期の理解と対応(pp.41-49))2019

    • Author(s)
      別府哲
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 自閉スペクトラムの発達科学(担当章「情動-ユニークなスタイル:自動的処理と意識的処理」)2018

    • Author(s)
      日本発達心理学会、藤野 博、東條 吉邦
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515765
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi