• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effectiveness of Facilitation for Support Meetings

Research Project

Project/Area Number 17K04945
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

Mitachi Mami  星槎大学, 教育実践研究科, 教授 (10209265)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中野 民夫  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (10631905)
井上 雅彦  鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
岡村 章司  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00610346)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsファシリテーション / 支援会議 / 理解啓発 / 動画 / 特別支援教育 / コーディネーター / 研修用ビデオ / 模擬会議 / 教育系心理学 / 応用行動分析学 / チーム学校
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to verify whether facilitation skills were effective at case conferences in special education settings. We developed a 20-minute video clip to show how to apply these skills during conferences. In the experiment, participants were divided into two groups: those who watched the video (an experimental group) and those who watched a different video (a control group). Before and after watching either video clips, participants were asked to have a meeting based on the scenarios we developed. After comparing participants’ behaviors during the pre- and post-meetings, we found that during the post-meeting, the former group demonstrated more facilitation skills than the latter. The video clip was widely distributed to educational institutions, including to teachers and parents, in order for them to apply facilitation skills in their settings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により、ファシリテーションの理解啓発のための動画を使うことで、ファシリテーションの技術を実際の会議の中で使う頻度が高まることが示された。これまで単なるノウハウとして広まっていたファシリテーションを研究として取り上げてその効果測定を行ったことには学術的な意義がある。
また、効果測定された、ファシリテーションの理解啓発の動画をDVD化し教育現場を中心に実際に使ってもらうことを狙いとして広く頒布し、様々な現場でファシリテーションの技術を活用してもらう一助とした。これにより、会議の効率化、具体的な行動計画の立案につながりやすくなることは社会的な意義として大きいであろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 高等学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の実践 : Good Behavior Ticket (GBT)とPositive Peer Reporting (PPR)の付加効果 (特集 学校場面におけるPBSの最前線)2020

    • Author(s)
      松山康成・三田地真実
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 256-273

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 都道府県・政令指定都市におけるペアレントメンターの養成及び活動に関する実態調査2020

    • Author(s)
      原口英之・小倉正義・山口穂菜美・井上雅彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 17 Pages: 51-58

    • NAID

      130007992717

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 合意形成を目指すためのファシリテーション2019

    • Author(s)
      三田地 真実
    • Journal Title

      学校管理

      Volume: 3月号 Pages: 24-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ファシリテーション力を育てよう2019

    • Author(s)
      中野民夫
    • Journal Title

      学校管理

      Volume: 3月号 Pages: 8-9

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ファシリテーションの理解啓発ビデオ」の作成とその効果:支援会議を活性化するための場づくりの技術2019

    • Author(s)
      三田地真実・岡村章司・田熊立
    • Organizer
      日本特殊教育学会(口頭発表)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援会議を活性化させる「ファシリテーション」(3)ワークショップ型シンポジウム2019

    • Author(s)
      三田地真実・実政修・中竹慈子・田熊立・縄岡好晴・岡村章司
    • Organizer
      日本特殊教育学会(自主シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援会議を活性化させる「ファシリテーション」(2)2018

    • Author(s)
      竹林地毅,三田地真実,実政修,中竹慈子,田熊立,縄岡好晴
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の保護者が本当に求める「支援」の在り方 ~保護者からの問題提起~2018

    • Author(s)
      三田地真実,岡村章司,山根佐智子,畔田みどり,瀬野寛子,谷田悦男,神山努
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ペアレント・トレーニング参観によるスタッフへの研修効果―段階的な保護者支援研修プログラムの検討に向けて―2018

    • Author(s)
      岡村章司・大脇知子
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 支援会議を活性化させる「ファシリテーション」2017

    • Author(s)
      三田地真実・岡村章司・実政修・田熊立・縄岡好晴・竹林地毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 保護者と先生のための応用行動分析入門ハンドブック2019

    • Author(s)
      井上 雅彦、三田地 真実、岡村 章司
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      4772416935
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] えんたくん革命:1枚のダンボールがファシリテーションと対話と世界を変える2018

    • Author(s)
      川嶋直、中野民夫
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      みくに出版
    • ISBN
      4840307148
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 進化するマインドフルネス:ウェルビーイングへと続く道2018

    • Author(s)
      飯塚 まり、井上 一鷹、魚川 祐司、大谷 彰、栗原 幸江、佐藤 豪、恒藤 暁、中川 吉晴、永沢 哲、中野 民夫、廣安 知之、日和 悟、藤田 一照、藤野 正寛、プラユキ・ナラテボー、スティーヴン・マーフィ重松、村本 詔司
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      創元社
    • ISBN
      4422101196
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi