• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Resilience program development for teachers involved in special needs education

Research Project

Project/Area Number 17K04961
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

NAKATSUKA SHIMA  神戸大学, 保健学研究科, 保健学研究員 (10595490)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 梶 正義  関西国際大学, 人間科学部, 教授 (00623563)
高田 哲  神戸大学, 保健学研究科, 名誉教授 (10216658)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords特別支援教育 / レジリエンス / 教員研修 / ストレス / 教員養成教育 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This research focuses on the resilience function, or mental ability to recover, and it was conducted with the aim of developing a resilience program for teachers who are involved in special needs education. At the beginning of the development, the program covered 1) breathing methods, 2) mindfulness moving methods, and 3) Snoezelen work. In fiscal year 2019, a program designed to encourage participants to prepare the “resilience diary,” which was utilized as a workbook, was added. As a result of the practice of the program, we successfully obtained answers from the subjects suggesting improved resilience.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会的にも深刻な問題となっている教員のストレス軽減を目的とした心理・教育プログラム開発である。特にストレスが多いとされる特別支援教育に携わる教員を対象とした。本研究の実施により、教員が日常的にレジリエンスを意識することが可能となり、ストレス軽減や教育環境の改善等社会的な意義があると考える。さらに、COVID-19環境下においてもレジリエンスの重要性が示唆され、今後のレジリエンス開発にも寄与できると考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 幼稚園教諭・保育士養成課程におけるエンターティメント-エデュケーションを活用した授業実践  -映画「学校Ⅱ」を用いた障害のある子ども達への理解と支援-2020

    • Author(s)
      中塚志麻
    • Journal Title

      兵庫大学論集

      Volume: 25号

    • NAID

      40022656354

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共生社会の実現に向けてのエンターティメント-エデュケーションの可能性-シネマカフェ神戸の活動報告から-2020

    • Author(s)
      中塚志麻
    • Journal Title

      神戸教育短期大学研究紀要

      Volume: 1 Pages: 87-96

    • NAID

      130008089727

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 特別支援教育に携る教員養成課程におけるスティグマ軽減教育の試み-2020

    • Author(s)
      中塚志麻
    • Organizer
      日本育療学会第24回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育に携る教員へのレジリエンスプログラム開発―呼吸法ワークプログラムの効果の検討―2020

    • Author(s)
      中塚志麻
    • Organizer
      日本LD学会第3回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 23.特別支援教育に携る教員を対象としたレジリエンスダイアリー作成の試み2019

    • Author(s)
      中塚志麻
    • Organizer
      第122回日本小児科学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi