Study on design method of amusement facilities with height over 60m
Project/Area Number |
17K06657
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Building structures/Materials
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Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | 遊戯施設 / 垂直ループコースター / ローラーコースター / 時刻歴応答解析 / 台車荷重 / 縮尺模型 / 減衰定数 / レール剛性 / 構造設計 |
Outline of Final Research Achievements |
After the notification was revised in 2007, it is required to confirm the safety of amusement facilities with a height of more than 60 m by analyzing the time history response. However, the specific evaluation method is not clear. Therefore, for the purpose of establishing a design method and accumulating basic data, an experimental study and a numerical analytical study were conducted on the amusement facilities over 60 m in height. This research quantitatively grasped the basic vibration properties of a roller coaster having a complicated shape, and was able to obtain a lot of knowledge necessary for design.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で対象とする「ローラーコースター」等の遊戯施設は,日本国内に数多く存在するが,その耐震性及び台車の加速度の評価方法は明確となっておらず,申請者らの知る限り研究報告もほとんど行われていない。しかし,近年,日本各地で多くの地震が発生しており,今後も大地震の発生が想定されていること,台車の移動に伴う振動現象が問題となり運行中止となった遊戯施設の事例が存在すること,また告示改正以降に60mを超える遊戯施設の新規建設が行われていないこと,などから,台車の移動に伴い発生する加速度を考慮した設計手法の確立への期待は大きいものと考えている。
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Report
(4 results)
Research Products
(8 results)