Project/Area Number |
17K08186
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Environmental agriculture(including landscape science)
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Research Institution | The Open University of Japan |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 都市緑地 / 鳥類 / 移動 / エコロジカルネットワーク / 都市忌避種 / 緑道 / 生物多様性 / 生物生息場所 / 鳥類の移動 / 植生構造 / 人工構造物 / 障害物 / 植被率 / 都市ランドスケープ / 境界 / 植生指数 / 大規模樹林地 / 市街地 / マトリクス / ランドスケープ / 樹木被覆 / 帯状緑地 |
Outline of Final Research Achievements |
1) In the residential areas outside the studied urban woodlands, the abundance of urban-avoider woodland species decreased with the distance from the nearest woodland. Few individuals of urban-avoider woodland species were observed in the areas 250 m or more apart from the nearest woodland. 2) In the case of urban-adapter species such as Brown-eared Bulbul, some individuals distributed in the residential areas about 1 km or more apart from the nearest woodland. 3) Bird individuals recorded in the residential areas around the studied woodlands tended to move more easily in areas with less vegetation cover and stay there in areas with more vegetation cover. 4) Land use in the adjacent part of the woodland may influence the movement of bird individuals across the woodland boundaries. High artificial structures, such as elevated highways, may reduce the movement of avian individuals, except some urban birds such as Jungle Crows and Rock Doves.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在、都市の生物多様性を向上させるための方策として、既存の生物生息場所を移動路となる緑道や河川、あるいは移動の中継点となる小規模な生息場所で連結させる、エコロジカルネットワークの構築が検討されている。その際、鳥類の移動可能な範囲として500mが目安とされることがあるが、本研究の結果は、都市化の影響を受けやすい種に関してはより短い距離を基準として考える必要があることを示している。人為的な構造物が鳥類の移動の妨げになる可能性も明らかとなった。これらの知見は、実効性のあるエコロジカルネットワークの構築に寄与すると期待できる。
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